Järnvägssatsningar i ultrarapid
Järnvägssatsningar NU! dundrar Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet och varnar för att de politiska partiernas senfärdighet att komma till beslut om investeringar i rälsutbyggnad, vackert samförståndstal till trots, kommer att stå samhället dyrt när oljan sinar. Då måste långväga godstransporter kunna föras över från väg- till rälsburna transportmedel och för att klara det, måste järnvägskapaciteten öka snabbt.SNABBASTE SÄTTET att dubbla kapaciteten på stambanorna för att få plats för mer godstransporter, är att skapa jämnare hastigheter mellan tågslagen genom att skilja ut de snabba tågen från de normala och bygga höghastighetsbanor för de snabba.Men trots samförstånd hos de politiska partierna, undantaget kd, om klimathot i en enkät från Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet, var det blott två partier, s och kd, som var klart övertygade om att jordens oljetillgångar kommer att sina snart.SINA ÖVERTYGELSER till trots fallerar partierna när det gäller att föreslå omdirigering av investeringar i infrastruktur från väg till järnväg i långtidsplanen 2010 – 2021. Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet finner därför de rödgröna lika goda kålsupare som den borgerliga alliansen i det att de vill bygga lika mycket vägar som borgarna.De rödgrönas mer positiva investeringsvilja till järnvägen om 100 miljarder mer än alliansens järnvägssatsning kommer först i slutet av den aktuella långtidsperioden. För de två närmaste åren är deras anslag blott 0,8 respektive 2,7 miljarder högre än alliansens anslagsnivå, och det duger inte när riket snart befinner sig i kris som kräver rask handling, påpekar Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet.HINNER MAN INTE få fram planer för ny järnväg de första åren (av långtidsperioden), borde man rusta upp befintliga banor tills dess, anser Föreningen, och göra det bums NU! Föreningen vänder sig också mot mp:s åsikt att investeringar bör läggas där de gör störst klimatnytta, vilket är liktydigt med storstadsområdena.Ett oacceptabelt sätt att offra glesbygden, fastslår Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet. Banorna behövs som reserv för trafiken och för att få fram virke till energi.TILL 2018 BEHÖVS ytterligare spår över Öresund för att klara godset, påpekar Föreningen, törhända över Helsingborg–Helsingör, enär Öresundsbron når sitt kapacitetstak redan innan påspädning av trafik från den 2018 färdigbyggda Fehmarn Bält-bron når försvårar kapacitetsläget.Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet ser därför pessimistiskt på den politiska beredvilligheten till snabba investeringar i järnvägar för en snabb omställning till ökade rälstransporter och efterlyser samma målmedvetenhet som förelåg under de 50 första åren av järnvägens historia.FÖR ATT KOMMA UPP i den dåtida satsningen av 1 procent av BNP i järnvägsbygge skulle med dagens penningvärde kräva 30 miljarder om året i järnvägsinvesteringar, pläderar Föreningen.