23948sdkhjf

Karin Svensson Smith öppen för längre lastbilar

Karin Svensson Smith, ledamot i riksdagens trafikutskott för miljöpartiet, framhåller att hon är öppen för att tillåta lastbilsekipage som är 25,25 meter eller till och med längre, vid transporter på sträckor där det inte finns någon möjlighet att flytta över godstransporter från lastbil till järnväg eller fartyg.  Det får dock inte innebära utökat vägslitage.

– Jag är öppen för att tillåta lastbilsekipage som är 25,25 meter eller till och med längre, vid transporter på sträckor där det inte finns någon möjlighet att flytta över godstransporter från lastbil till järnväg eller fartyg. Det får dock inte innebära utökat vägslitage.Det utspelet gjorde Karin Svensson Smith, ledamot för miljöpartiet i riksdagens trafikutskott nyligen i samband med en framtidskonferens i Malmö om transporter och miljö.DÄRMED LÄTTAR miljöpartiet på sin hittillsvarande ställning där de vill reducera fordonslängden för lastbilsekipage, från 25,25 till 18 meter.– Vi står fast vid vår inställning att inte tillåta längre lastbilsekipage än 18 meter vid godstransporter som är möjliga att flytta över till järnväg eller fartyg, säger Karin Svensson Smith.– När det gäller längre lastbilsekipage så är vi öppna för att sådana ska kunna användas vid vissa transporter för exempelvis skogsindustrin.KARIN SVENSSON SMITH framhöll att sjöfart och järnväg är transportslag som i dag inte utnyttjas fullt ut. För korta transporter är lastbilen fortfarande det bästa alternativet, men för längre transporter bör sjöfart och järnväg utnyttjas effektivare.Johan Lindström, vd i Sveriges Åkeriföretag, deltog också under konferensen som talare. Han delar till viss del Karin Svensson Smiths uppfattning när det gäller sjöfart och järnväg.– Sex av tio godstransporter sker i närområdet, sa han. Den typiska transporten utförs av en anläggningslastbil, järnvägen är därför ingen konkurrent.– FRÅN SVERIGES ÅKERIFÖRETAG har vi lyft fram ett önskemål om att det införs en transportminister som fokuserar på transportnäringen och dess frågor. Det är självklart att det finns en finansminister, så varför inte en transportminister. Det behövs någon som lyssnar på transportnäringens frågor och som tar oss på allvar.Konferensen arrangerades av Malmö LBC och en av talarna var bolagets styrelseordförande Lars Karlsson. Lars Karlsson är en känd profil med mångårig erfarenhet från transportbranschen. Han har tidigare i sin karriär bland annat varit mångårig vd för Copenhagen Malmö Port, CMP och en del andra hamnbolag.– Transporter är samhällets blodomlopp, framhöll Lars Karlsson. Vi måste se miljöfrågor som ett verktyg och en möjlighet till lönsamhet, inte ett hot.UNDER KONFERENSEN presenterade Karin Svensson Smith fem konkreta förslag till förbättringar inom åkerinäringen vilket skulle främja miljön.De fem förslagen är rättvisare priser på transporter, tuffare upphandlingsavtal med ökade krav på upphandlare och beställare, effektivare kontroll och efterlevnad av lagar och regler, kloka omlastningsmöjligheter mellan väg, järnväg och sjöfart, samt införande av någon form av miljöbilspremier för tunga, energisnåla fordon samt utbyggnad av nätet för biogas och andra klimatsmarta bränslen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078