23948sdkhjf

Lidl satsar på biogasdrift

Från och med den 18 maj kommer Lidls första biogasbil, som kommer från Volvo, vara i drift på sträckan mellan Eskilstuna och Stockholm. Organiskt avfall från Lidls verksamhet omvandlas hos Eskilstuna Energi och Miljö till biogasen metan som används som drivmedel vilket skapar ett kretslopp.

– Det är en fascinerande tanke att vi nu har skapat ett eget kretslopp, där vårt avfall blir bränsle, säger Mikael Hemmingsen, Logistikchef på Lidl Sverige.Det överblivna källsorterade avfallet transporteras till Eskilstuna Energi och Miljös återvinningsstation. Där processas avfallet till en trögflytande massa (fraktion). Massan transporteras till Eskilstuna Energi och Miljös biogasanläggning där den förs in i en rötkammare. Under rötprocessen bildas metangas. Metangasen omvandlas till fordonsgas som används som bränsle i Lidls biogasbil.– Vi har ihop med Lidl och Volvo valt att sluta kretsloppet tillsammans, säger Daniel Björk, affärsutvecklare på Eskilstuna Energi och Miljö. Produktionen av biogas ökar kontinuerligt och Sverige ligger långt fram i utvecklingen och det är underbart att ha detta samarbete och jag hoppas det blir mer samarbeten i framtiden och att fler tänker som vi.Bilen kommer från Volvo Lastvagnars fältprov av motorer med mindre miljöbelastning. Tekniken har potential att minska koldioxidutsläppen med upp till 80 procent mot tidigare. Fordonet ger Lidl och samarbetspartnern åkeriet Svebol Logistics möjlighet att minska koldioxidutsläppen med upp till 40 procent i daglig drift. På sikt har tekniken potential till 80 procent mindre koldioxidutsläpp.Tekniken i de nya motorerna bygger på metangas och biodiesel. Det ger minskad förbrukning, kraftigt minskade koldioxidutsläpp och längre räckvidd än dagens system. Bästa effektiviteten nås om metangasen kyls ned till 160 minusgrader.Då blir gasen flytande, volymen mindre och man får med sig dubbelt så mycket bränsle. Med flytande metangas i tanken och med en bränslekonsumtion på 75 procent metangas och 25 procent diesel kan man i dag köra över 50 mil på en tankning.– Metandieseltekniken innebär förutom miljöegenskaperna och lägre bränsleförbrukning också bättre tillförlitlighet och lägre underhållskostnader, säger Gunnar Ekwall produktansvarig för Volvo Lastvagnar i Norden.– Dessutom kan föraren köra vidare på enbart diesel. Något som gör den till ett realistiskt alternativ för många kunder även i områden där gasdistributionen inte är fullt utbyggd. Detta ger sammantaget en överlägsen kombination av egenskaper. Lidl har tagit tillfället i akt och satsar på mer än bränsleekonomi. Även annan teknik i fordonet, till exempel kylaggregatet, ger bättre effektivitet och mindre utsläpp än tidigare. Kylaggregatet är av nästa generations aggregat med bättre effektivitet och mindre utsläpp. Ny teknik gör aggregatet i det närmaste ljudlöst och kräver ingen tomgångskörning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065