23948sdkhjf

Papperslös flygfrakt tungt mijöargument

Lufthansa Cargo utökar antalet flygplatser som klarar e-hantera flygfraktdokumentation papperslöst.

Årligen framställs inom flygfrakten pappersburen fraktdokumentation i en omfattning som enigt Lufthansa Cargo presstalesman Michael Göntgens skulle lätt kunna fylla hela 80 fraktjumbos av typen Boeing 747-400F. En fraktflygplantyp känd för sin generösa fraktkapacitet om 120 ton, vilket multiplicerat med 80 plan motsvarar en total pappermängd om häpnadsväckande 9 600 årston i bara papper som forslas omkring i luften världen runt.För Lufthansa Cargo, som introducerade den första papperslösa fraktflygningen från hemmabasen Frankfurts flygplats 2008 under beteckningen eFreight, är det inte bara miljövinsterna med papperslös flygfrakt som lockar, utan också den förenkling av frakthanteringen som följer med en elektronisk hantering av all fraktdokumentation. Därför driver det tyska flygbolaget på utvecklingen i riktning mot papperslös flygfrakt i nära samarbete med den tyska förbundsrepublikens finansministerium, tullmyndigheterna och flygplatsadministrationer, allt i enlighet med de standarder som fastställts av Iata.– Sedan hösten 2008 har vi transporterat runt 1 000 papperslösa flygfraktsändningar i nära samarbete med alla berörda parter, beskriver Thilo Schäfer, med befattningstiteln Vice President Global Handling Management vid Lufthansa Cargo AG. Tillsammans med våra partnerföretag har vi nu etablerat papperslös flygfrakthantering vid Frankfurts, Münchens, Hamburgs och Düsseldorfs flygplatser och fortsätter vårt arbete med detta till att omfattas av samtliga tyska flygplatser inom vårt trafiknät till slutet av nästa år.Med flygfraktsändningar till Hong Kong, Singapore och Montreal har Lufthansa Cargo lanserat internationell e-flygfrakthantering från Düsseldorf som den senaste av eFreight-administrerade flygplatser. Tillsammans med flygspeditionsföretaget MBS Logistics genomförde fraktflygbolaget tre samtidiga fraktflygavgångar, lastade med varuslag så som konfektion (klädespersedlar) och fartygskopplingar, med hjälp av eFreight.– Alla parter i fraktkedjan vinner på snabbare och kostnadseffektivare flygfraktprocesser, understryker Thilo Schäfer. eFreight är ett lysande exempel på flygfraktbranschens innovationsförmåga.Med en flygplanflotta om 19 fraktplan av typen McDonnell Douglas MD-11F (varav fyra tills vidare lagts i malpåse till följd av den globala eknomiska recessionen, men två förbereds för att åter kunna tas i drift med kort varsel vid normalisering av fraktvolymerna) trafikerar Lufthansa Cargo runt 300 destinationer i 90 länder. I tillägg till egen helfraktkapacitet har fraktbolaget tillgång till moderbolaget Deutsche Lufthansa AGs buklastkapacitet i runt 400 passagerarflygplan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062