23948sdkhjf

Distanshandeln ökar

Den nordiska distanshandeln fortsätter att ta marknadsandelar från den traditionella detaljhandeln. Den omsätter nu 90 miljarder kronor vilket är en ökning med 17,4 procent från året innan. Danskarna är Nordens mest frekventa distanshandlare. Fyra av tio danskar handlar på distans varje månad. Svenskarna hamnar först på tredje plats, efter norrmännen men före finländarna. Det visar en ny undersökning som Posten Norden presenterar i rapporten Distanshandeln i Norden 2010.

I rapporten har 4 600 nordbor intervjuats om sina vanor kring att köpa varor via internet och postorder. Studien visar att totalt nästan 13 miljoner nordbor distanshandlade förra året. Det är en ökning med 7,5 procent jämfört med 2008. Nästan en av fyra handlar på distans varje månad.Idag står distanshandeln för omkring 4 procent av detaljhandeln i Norden. Störst är andelen i Danmark med 5,2 procent. Det är också det land som leder utveckling. Nästan fyra av tio danskar handlar på distans varje månad. På andra plats kommer norrmännen strax före svenskarna, i båda länderna handlar en av fyra på distans varje månad. Finländarna ligger fortfarande än bit efter men har samtidigt haft en mycket kraftig tillväxt i sin egen distanshandel det gångna året. Den har växt med 49,2 procent och är en förklaring till varför den nordiska distandshandeln nu omsätter SEK 90 miljarder, vilket är en ökning med 17,4procent från året innan.Av varor som beställs på distans i Norden sker 82 procent via internet och 10 procent via postorder. Fortfarande sker huvuddelen av köpen från inhemska företag, men nästan varannan nordbo som e-handlar har någon gång köpt en vara på distans från utlandet. Den utländska e-handeln sker främst från USA, Storbritannien och Tyskland. När det gäller e-handel inom Norden är det klart populärast att handla från svenska e-handelsföretag.– Att distanshandelns tillväxt fortsätter trots den kraftiga lågkonjunktur som präglade 2009 visar tydligt dess potential, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten Norden. Att danskarna är så frekventa distanshandlare är också positivt för svenska företag. Många svenska e-handelsföretag har starka varumärken i Danmark och danskarna e-handlar också betydligt mer från utlandet än vad vi svenskar är.Distanshandeln är en viktigt och växande del av Posten Nordens verksamhet. Posten Norden har de senaste åren etablerat utlämningsplatser i samtliga länder i Norden. Sammanlagt har Posten Norden idag 4 200 utlämningsställen i Sverige, Danmark, Norge och Finland.– Vi träffar en mycket stor andel av de svenska e-handelsföretagen varje år och vi ser just nu ett markant ökat intresse från företagen för att bredda marknaden i Norden, säger Arne Andersson. En liknande utveckling ser vi i de övriga nordiska länderna. Vi märker också av det i vår egen verksamhet där våra gränsöverskridande paketvolymer från distanshandeln inom Norden ökat med cirka 400 procent på ett år, säger Arne Andersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.437