Unionen varslar om strejk
Förhandlingarna strandade den 10 maj och arbetsgivarna har därefter avvisat Unionens förslag om medling.Varslet omfattar arbetsplatser på elva orter och träder i kraft måndag 7 juni klockan 14.00 om inte parterna lyckats träffa avtal innan dess. Unionen vill ha avtalsregler som gör att de anställdas arbetsdag hålls samman och inte delas upp i flera arbetspass.– Vi ser att allt fler medlemmar tvingas att stycka upp sin arbetsdag i flera arbetspass. Man jobbar till exempel fyra timmar, har ett uppehåll på fem och jobbar sedan ytterligare fyra timmar, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.– Det är orimligt och omöjliggör ett bra privatliv. De allra flesta ser det som alldeles självklart att arbetet ska kunna förenas med föräldraskap med möjlighet att hämta barnen på dagis och med att kunna umgås med vänner. Men det anser tydligen inte arbetsgivarna.VARSLET OMFATTAR i princip allt tjänstemannaarbete, bland annat incheckning av passagerare och trafikledning, på Busslink, Nobina, Tallink Silja, Viking Line och Stena Line på följande orter: Stockholm, Umeå, Sandviken, Borlänge, Falun, Rättvik, Leksand, Mora, Göteborg, Varberg och Lyckeby (Karlskrona).Varslet riktar sig mot Sjöfartens Arbetsgivareförbund och Bussarbetsgivarna inom TransportGruppen där cirka 1 700 medlemmar i Unionen arbetar, varav ett hundratal omfattas av varslet.DELADE ARBETSPASS har börjat införas inom flera branscher. Det har dock blivit särskilt utbrett inom färjetrafiken och finns även inom busstrafiken, enligt Unionen."Missnöjet bland de anställda är stort och oftast finns inga valmöjligheter för dem", skriver Unionen i ett pressmeddelande.– I praktiken innebär delade arbetspass att man kan vara låst tretton timmar, men bara få betalt för åtta, fortsätter Niklas Hjert. Arbetet går att organisera så att arbetsdagen hålls samman. Vi vill att parterna i avtalet ska slå fast att sammanhållen arbetsdag ska vara huvudprincipen."Arbetsgivarna har i förhandlingarna även erbjudit sämre villkor än dem som Unionens medlemmar fått på andra avtalsområden, bland annat är man ovillig att avsätta pengar för kompetensutveckling. De vill inte heller medverka till att löneskillnaderna mellan män och kvinnor jämnas ut", skriver Unionen.– VI VILL HA AVTAL som ligger i linje med de som vi träffat på andra avtalsområden och vi vill ha bort delade arbetspass som börjat breda ut sig inom buss- och färjetrafiken. Trots lång tids förhandling och efter det att arbetsgivarna avvisat medling, tvingas vi nu varsla om konflikt, säger Niklas Hjert.– Vi beklagar detta och är medvetna om att allmänheten kommer att drabbas. Det är dock arbetsgivarna som inte varit beredda träffa avtal om rimliga arbetstider och de får nu ta ansvar gentemot sina kunder om konflikten träder i kraft./KL