80 procent mindre CO2 med ny DualFuel-lastbil
Med kommunernas engagemang i infrastrukturutbyggnaden för biogasanläggningar har marknadens intresse för bättre gasbilar tilltagit avsevärt. Därför kommer Volvo Lastvagnars prototyp till en ny Dual Fuel-driven lastbil, baserad på Volvo FL och Volvo FE, och driven av en dieselmotor som går på en blandning av metangas och dieselolja, precis i rättan tid.Lösningen byggs runt Volvos beprövade och pålitliga 7-liters dieselmotorer med Euro 5. Vid konverteringen för gasdrift kompletteras drivlinan med särskilda tankar för trycksatt metangas (CNG/CBG). Därtill monteras ett separat bränslesystem med gasinjektorer i insugningsröret, ett arbete som Volvo Lastvagnar genomfört i samarbete med Stadspartner och Hardstaffs teknik.Genom att spruta in en mindre kvantitet diesel i motorns cylindrar och tända dem på sedvanligt sätt genom kompressionen, leder det i sin tur till att även metangas/luft-blandningen antänds. På så vis slipper man använda tändstift, genom att dra full nytta av den effektiva dieseltekniken. Effekt och körbarhet blir därmed likvärdig med en konventionellt dieseldriven lastbils.Metandieseltekniken innebär, förutom lägre bränsleförbrukning, också ökad tillförlitlighet och lägre underhållskostnader. Jämfört med traditionella lösningar för gasdrift uppges Volvos lösning förbruka 25 procent mindre energi. Diesel krävs i varierande kvantiteter under driften, men Volvo Lastvagnar strävar att minimera inblandningen av dieselolja. Genom att använda två olika drivmedel ger lösningen föraren möjlighet att fullfölja körningen på enbart dieselolja, därest gasen skull ta slut, vilket kan vara praktiskt innan gasdistributionen är fullt utbyggd.Motorns höga verkningsgrad i kombination med möjligheten att även använda tankar för flytande gas gör tekniken till ett realistiskt alternativ även för fjärrtransporter. För de fältprov som nu pågår, framställs biogasen fortlöpande ur det organiska avfall som uppstår från dagligvarukedjan Lidls verksamheter i Eskilstuna, där det det biologiskt nedbrytbara materialet omvandlas till biogas, även kallad metangas.