Öka takten i e-Freight-frakt manar branschen
– Övergång till e-Freight (papperslös flygfraktdokumentation på elektronisk väg) är ett länge försummat steg i rätt riktning mot ökad professionalism inom vår bransch, fastslår Carsten Spohr, VD för tyska fraktflygbolaget Lufthansa Cargo AB. En övergång till elektronisk dokumentation utgör basen för fortsatta innovativa utvecklingssprång.Uttalandet gjordes i samband med genomförandet av den första tyska e-Freight-konferensen som organiserats av Lufthansa Cargo, dotterbolag till Deutsche Lufthansa-koncernen i samarbete med IATAs tyska avdelning, en konferens som samlade drygt 150 deltagare vid Lufthansas hemmaflygplats Frankfurt am Main. (IATA står för International Air Transport Association, den kommersiella luftfartens egen branshorganisation.)Initiativet till utveckling av en teknik för papperslös flygfraktdokumentation, e-Freight, togs av just IATA, ett ställningstagande som introducerades ffg 2007. I egenskap av Tysklands dominerande flygfraktbolag engagerade sig Lufthansa Cargo tidigt i en sådan utveckling och ombesörjde den första papperslösa flygfraktsändningen till Söul i Sydkorea redan året därpå, 2008.Under den nyss genomförda e-Freight-konferensen klargjorde Frederic Leger, ansvarig för utveckling av Fraktprocedurer & Standarder (Cargo Process & Standards) vid IATA, hur mycket det kommersiella fraktflyget har att vinna på att lämna papperdokumenteran och gå över till papperslös, elektronisk fraktdokumentation:– Förutom den uppenbara inbesparingen av papperdokument, som årligen kan fylla runt 80 fraktjumbos av Boeing 747-400-storlek (120 tons lastkapacitet), främjar e-Freight också snabbare och kostnadseffektivare processer i hanteringen och administrationen av flygfrakt för samtliga berörda parter i transportkedjan.Även varuägare, avlastare och flygspeditörer framhöll fördelarna med papperslös, elektronisk dokumenthantering och framförde en hemställan till flygbolagen om att de måtte införa e-Freight världen runt.Under de senaste veckorna har Lufthansa Cargo tagit flera steg närmare genomförandet av denna målsättning genom att erbjuda sina fraktkunder papperslös dokumenthantering även vid flygplatserna i Leipzig respektive Stuttgart. Därmed är e-Freight tillgängligt vid sammanlagt sex Lufthansa Cargo fraktcentra (fraktterminaler) på den tyska marknaden.Emellerid efterlyste Carsten Spohr större ansträngningar från fraktflygbranschen för att uppnå en heltäckande tillgänglighet till e-Freight åt branschens fraktköpande kunder:– Vi måste öka tempot ytterligare på införandet av e-Freight. Komplicerade dokumentationsprocesser som löper parallellt med befordrandet av det fysiska godset duger inte i det 21.århundradet.Fotnot: Under räkenskapsåret 2009 befordrade Lufthansa Cargo (LHCAG) med 13 egna helfraktjumbos av typ McDonnellDouglas MD-11F (sex av bolagets 19 plan lades tidigt i början av året i malpåse, fyra i USA och två i Tyskland, för att möta den globala recessionens snabbt minskande kapacitetsefterfrågan) plus buklastrumskapaciteten i moderbolagets passagerarplan 1,5 miljoner ton flygfrakt och post, varvid 7,4 miljarder betalande fraktton-km tillryggalades. Bolaget sysselsätter 4 488 anställda medarbetare och trafikerar i flygplats-till-flygplats-trafik rund 300 destinationer i 90 länder. Intäkterna för 2009 uppgick till 1,95 miljarder euro, en minskning med 32,9 procent mot 2008 års intäkter om 2,90 miljarder euro. Se även TLiD Nr 4/10, sidorna 50–52 för djupare bakgrundsinformation om LHCAG!