23948sdkhjf

Truckförare från Gävle tävlar om landslagsplats

Gävleföretaget FLB Logistiks truckförare Magnus Våhlstedt  och Ove Ekström ställer upp i uttagstävlingarna till svenska landslaget till Linde Stapler Cup i Tyskland.

Vad som ursprungligen började som en rent tysk angelägenhet, den tyske trucktillverkaren Linde Material Handlings nationella tävlingar i skicklighet att framföra och manövrera gaffeltruckar, har numera blivit en växande europeisk angelägenhet som lockar tävlingssugna truckförare från allt fler europeiska länder. Så även från Sverige. Inne på femte året genomförs Linde Stapler Cup fredagen–lördagen 24–25 september i Aschaffenburg (där Lindes största truckfabrik ligger).Med innan dess genomförs i varje deltagarland nationella uttagstävlingar för kvalificering till respektive lands landslagsteam, organiserade av Lindes nationella dotterbolag, för svenskt vidkommande av Linde Material Handling i Örebro. En första tävlingsomgång genomfördes i måndags den 1 juni för västsvenska mästerskapskandidater i Göteborg, följd av nästa uttagstävling i Örebro tisdagen den 8 juni och en tredje omgång i Malmö torsdagen den 17 juni.Från FLB Logistik AB, ett Gävlebaserat logistikföretag som mångårigt framgångsrikt arbetat för båda små och stora företag, däribland Ericsson, Kraft Foods, Panasonic och SCA, ställer truckförarna Ove Ekström och Magnus Våhlstedt upp i Örebro den 8 juni för att kvalificera sig till finalen för uttag till det svenska landslaget om tre förare till Linde Stapler Cup.För andra året i rad, lördagen den 22 maj, genomfördes inom FLB Logistik en uttagningstävling till Linde Stapler Cup i samband med att företaget bjöd på Öppet Hus. Vann denna företagsinterna tävling gjorde således Magnus Våhlstedt, till vardags en av två ansvariga temaledare för Ericssons interna transporter i Gävle. På andra plats placerade sig Ove Ekström, till vardags materialhanterare på ett av FLB Logistiks lager. Med redan för ett år sedan var Magnus Vahlstedt nära att komma med i svenska landslaget till LSC, alldenstund han placerade sig som fyra i fjolårets uttagningstävlingar hos Linde i Örebro.En liknande svensk mästerskapstävling för truckförare, Truckförar-SM, organiseras som bekant av facktidningen Transport-Nytt i Solna samarbete med konsult- och utbildningsföretaget MA-system AB i Lund, esomoftast i samband med Tekniska Mässan i Stockholm. Den svenska kusinen skiljer sig dock på några avgörande punkter från deb tyska modellen.– Truckförar-SM i all ära, men Linde Stapler Cup är några snäpp mer krävande, så tillvida att det inte bara rör sig om färdigheter i att framföra och manövrera motviktstruckar, utan även skicklighet i att behärska skjutstativtruckar, förklarar Karl-Johan Lindahl, marknadschef vid Linde Material Handling. Därtill ligger tonvikten i ännu högre grad på precision i truckrörelserna, i stapling och uttag av pallar, och inte bara i manövrering av trucken mellan de uppställda hindren.Det innebär att en truckförare skicklig i att framföra en motviktstruck inte per definition nödvändigtvis kvalificeras sig till Linde Stapler Cup (LSC), något som exemplifierades från fjolårets kvalificeringstävlingar i Örebro. Karl-Johan Lindahl:– En av kandidaterna uppvisade närmast virtuos skicklighet på förarplatsen i motviktstrucken, men nådde inte upp till samma nivå med motviktstrucken. Genomsnittspoängen från de samlade körningarna drogs ned av otillräcklig skicklighet med skjutstativaren.I Tyskland inleddes de nationella uttagstävlingarna redan i april, och inkluderar kvalificering i handhavandet av såväl batteridrivna som dieseldrivna motviktstruck som eldrivna motviktstruckar (medan svenska Truckförar-SM gäller eldrivna motviktare, alldenstund tävlingarna äger rum inomhus i mässhallen).– Genom åren har den internationella tävlingen kommit att tilldra sig allt större uppmärksamhet även från massmedia, med TV-team på plats, och lockar allt fler länder i Europa att ställa upp med sina landslag, tillägger Karl-Johan Lindahl. Efter den sista deltävlingen i Malmö 17 juni kommer vi att veta vilka tre truckförare som kommer att få representera Sverige i Aschaffenburg sista veckoslutet i september.Fotnot I: FLB Logistik AB i Gävle är verksamt inom lagring, tredjepartslogistik (3PL) och transporter, samt åtar sig produktionsrelaterade uppdrag så som montering, packning och kvalitetskontroll.Fotnot II: Fjolårets vinnare som fick representera Sverige i finalen i Tyskland blev Hasudin Muratovic från Borgers Nord AB (etta vid deltävlingen i Göteborg), Tobias Pettersson från Dagab (etta vid deltävlingen i Örebro) och Andreas Rolin från Malmö Mäss-service (tvåa vid deltävlingen i Malmö, etta blev Andreas Nielsen från Bring Friggo).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078