23948sdkhjf

Finnair fortsatte öka även i maj

Den starka tillväxt i tidtabellbunden luftfart Finnair kunde glädja sig åt från och med mars månad fortsatte även under maj månad.

Jämfört med motsvarande tidsperiod föregående år ökade finländska flygbolaget Finnairs tidtabellsbundna flygtrafik med 16 procent under maj månad. Finnairs mångåriga paradgren Asientrafiken ökade ännu starkare, med 28 procent.På fraktsidan noterade det finländska flygbolagets fraktbolag Finnair Cargo ännu bättre efterfrågan. Lastviktmässsigt i antal flugna fraktkilogram ökade fraktarbetet med 30 procent jämfört med motsvarande tidsperiod i fjol, och på de asiatiska flyglinjerna med hela 37 procent. I siffrorna ingår de volymer som Finnair Cargos egna helfraktplan MD-11 flög från mitten av maj från Helsingfors till Hong Kong respektive Seoul i Sydkorea.För Finnairs trafiker sammantagna ökade efterfrågan under maj månad med 10 procent jämfört med maj i fjol, med en kapacitetsökning av nära 8 procent. Passagerar-lastfaktorn ökade med 1,5 procentenhter till 71 procent. I de sammanlagda siffrorna ingår utöver den tidtabellsbundna trafiken också Finnairs fritidsresor (leisure traffic) eller chartertrafik, vilken däremot uppvisar en tillbakagång med 21 procent.Förändringen i Finnairs totala stolskapacitet för årets första månader innebar en minskning med minus 10 procent, medan efterfrågan föll med strax över 6 procent.Under maj månad anlände 87,4 procent av Finnairs alla flygningar på utsatt tid, vilket är en försämring med 4,7 procent jämfört med maj 2009. Den procentuella tidhållningen för tidtabellbunden trafik försämrades med 4,9 procentenheter jämför med maj föregående år, vilket ledde till siffran 88,5 procent i år.– Det är trösterikt att efterfrågan på våra tjänster har återkommit efter alla problem som vi tvingades genomleva under april månad, resonerar Christer Haglund, Senior Vice President Corporate Communications vid Finnair Oyj. Efterfrågan på tidtabellbunden lufttrafik liksom kabinfaktorn för passagerare rör sig åter åt rätt håll, men det finns fortfarande utrymme för en ökad tillströmning i efterfrågan.Totalt flög Finnair Cargo 11 169,5 ton flygfrakt under maj, vilket är en förändring mot föregående år med 72,3 procent. Under årets första kvartal forslades sammanlagt 43 406,4 ton, innebärande en förbättring om 29,6 procent. Tillgängliga tonkm under maj månad räknades till 318,8 miljoner, en ökning med 7,7 procent, medan motsvarande siffror för årets första kvartal blev 1 497,4 miljoner, alltså nära 1,5 miljarder tonkm, vilket är en minskning med minus 12,9 procent. Mot detta ska ställas betalande tonkm, vilka uppmättes till 199,7 miljoner under maj, en ökning med 27,6 procent, samt 968 miljoner tonkm för första kvartalet, en ökning med 2,7 procent.Den totala lastfaktorn uppmättes till 62,2 procent under maj, en ökning med 9,8 procent, samt 64,6 procent under första kvartalet, en ökning med med likaledes 9,8 procent.Fotnot: För ATK, Available Tonne Kilometres, dvs tillgängliga tonkilometer, räknas transportkapaciteten i antal ton för förflyttning av resenärer, flygfrakt och post, multiplicerade med antalet flugna kilometer.För RTK, Revenue Tonne Kilometres, dvs betalande tonkilometer, räknas den samlade betalande lasten av resenärer, flygfrakt och post, multiplicerade med antalet flugna kilometer.För Overall Load Factor, den samlade lastfaktorn, räknas andelen betalande tonkilometer av den tillgängliga kapaciteten i tonkilometer.På liknande sätt räknas motsvarande värden ut för ASK, Available Seat Kilometres, dvs tillgängligt antal stolskilometer, liksom RPK, Revenue Passenger Kilometres, dvs betalande passagerarkilometer, medan Passenger Load Factor är andelen betalande passagerarkilometer av det totala antalet tillgängliga passagerarkilometer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063