23948sdkhjf

Nya lastbilsdäck för både väg och terräng

Under produktnamnen Omnitrac Mixed Services Steer/Drive lanserar Goodyear Dunlop Tires Nordic en ny generation lastbilsdäck lämpade för körning såväl på landsväg som ute i terrängen.

Omnitrac Mixed Service Steer II (MSS II) för styraxeln och Omnitrac Mixed Services Drive II (MSD II) för drivaxeln uppges kombinera utmärkt väl väggrepp i terräng med ökad körsträcka, färre driftstopp och bättre retardationsegenskaper (bromsning) på vått körunderlag. De nya däcken är de första produkterna i en helt ny generation däck för blandad lastbilskörning och har utvecklats för att möta åkeriernas behov av däck till fordon som används i omväxlande terräng.Däcken utgör en del av Goodyears Max Technology-koncept, som kombinerar den senaste materialtekniken med banbrytande formgivning för att förbättra däckets totala prestanda. Konceptet omfattar bl a materialsammansättning av slitbanor för att motverka däcksslitage, optimerat slitbanemönster och en robust konstruktion av stommen.Genom att låta sina lastbilar rulla på MSS II respektive MSD II kan åkerier såväl sänka sina kostnader som öka effektiviteten tack vare innovativ teknik och tillverkningsprocesser. Den uppdaterade konstruktionen av stommen levererar både god hållbarhet och utmärkta möjligheter till regummering. Däcken är uppbyggda av en synnerligen slitkraftig gummiblandning som ger lång körsträcka – 17 procent längre för MSD II – och speciella underliggande gummiblandningar, målinriktat utvecklade bältesmaterial samt s k ultra-tensile-material i däcksstommen.Omnitrac MSD II uppvisar ett brett däckmönster med en massiv centralribba som förbättrar motståndskraften mot slitage. Centralribban ligger centrerad mellan kontinuerliga, öppna räfflor vinklade mot mönstrets skuldror, som förbättrar däckets självrensning från inträngande smuts och grus. Markgreppet på lerigt körunderlag är också förbättrat tack vare förbättrad balans vid kanten av skulderbladen. Slitbanemönstret, med fyra eller fem ribbor, beroende på däckets storlek, har speciell avståndsfrekvens mellan de greppande ytorna för att minska buller från körbanan (vägen). Vid körning på landsväg uppges däcken också utöva lågt rullmotstånd.Goodyear uppges vara först i branschen även med att tillverka singeldäck för drivaxeln till lastbilskörning i blandad terräng. Den innovativa singeldäcksversionen av MSD II är utvecklad i samarbete med Mercedes-Benz och Renault Trucks och erbjuder betydande viktbesparingar. Finns i dimensionerna 385/55R22.5 respektive 495/45R22 .5.Även vid körning på vått körunderlag har de nya däckens väggrepp och prestanda förbättrats högst väsentligt jämfört med sina föregångare. Kombinationen MSS II + MSD II förbättrar markgreppet i terräng med 6 procent, med ökade prestanda på vått väglag. Vid inbromsning är kombinationen 3 procent bättre. Cirkeltester visar att väggreppet är 2 procent bättre än tidigare. Det är förbättringar i däckmönstret som bidrar till bättre bromsförmåga och lägre bullernivå.Fr o m juli 2010 kan de båda nya däcken beställas även med den innovativa DuraSeal-tekniken, unik för Goodyears Omnitrac-däck. Med hjälp av ett inbyggt lager tätningsmaterial under bältespaketet stoppas luftläckage om ett max 6 mm tjockt föremål tränger igenom det yttre däcklagret. Tätningsmedlet förhindrar luftläckage även när det inträngande föremålet avlägsnas från däcket. Lastbilar som drabbats av punktering behöver därmed inte tas ur drift för däcksreparation, med ty åtföljande kostsamma driftstopp.2012 kommer EU att införa nya regler om minimikrav på däcksprestanda. Både Omnitrac MSS II och MSD II uppfyller de krav som EU-förordningen 661 ställer för rullmotstånd och bullernivå. Därmed står möjligheten till buds för framåtblickande åkerier att redan nu försäkra sig om att kunna att uppfylla de krav som kommer att ställas två år framåt i tiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063