23948sdkhjf

Delta Air Lines åter till Arlanda

Efter ett års frånvaro från Stockholm-Arlanda flygplats återvände Delta Air Lines nyligen med en ny förbindelse men denna gång till New York (JFK).

Vikande beläggning på flyglinjen Stockholm-Arlanda – Atlanta i USA fick Delta Air Lines att besluta om nedläggning av denna flygförbindelse i fjol. Men nu har Delta tänkt om öppnar återigen en direktförbindelse mellan Sverige och den amerikanska östkusten, men denna gång inte till Deltas hemmabas Atlanta, utan till ”The Big Apple” – New York och dess huvudflygplats John F Kennedy Airport (JFK). Den nya förbindelsen trafikeras med Boeing B757-200 som rymmer 170 resenärer, varav endast 15 i BusinessElite Class. Planet lyfter dagligen från ARN kl 11.05 och landar på JFK kl 13.55 lokal tid (Standard Eastern Time). Tillbakaflygningen till ARN påbörjas kl 19.25 lokal tid och avslutas följande morgon kl 09.35. Genom ett s k code-share-samarbete trafikeras den nya linjen ARN – JFK i samverkan med Air France-KLM (Koninklijke Luftfaart Maatschappij).– Stockholm är en av de största resemarknaderna till/från New York och därför drar vi igång den enda direkta flygförbindelsen mellan Stockholm och New York JFK, säger Frank Jahangir, biträdande försäljningschef vid Delta Air Lines, Inc, och ansvarig för regionerna Europa, Mellanöstern och Afrika. New York av svenska resenärers vanligaste resmål i USA, men den nya flygförbindelsen erbjuder också möjligheten att genom enkla flygplanbyten ta del av Deltas nära 50 destinationer i USA, Sydamerika och Karibien. Drygt 60 procent av svenska resenärer stannar i New York, medan knappt 40 procent flyger vidare.– New York är en viktig destination för svenskar i såväl affärsresor som fritidsresor, men 25 procent av våra passagerare tvingas idag mellanlanda på sin väg till New York, säger Kerstin Lindberg Göransson, VD för Stokholm-Arlanda Airport. Den nya direktflyglinjen sparar inte bara tid för dessa resenärer, utan också utöka deras resemöjligheter genom Deltas alla förbindelser till andra destinationer som strålar ut från JFK. Reciprokt blir Sverige ett mera lättillgängligt resmål för amerikanska resenärer.Frank Jahangir passar också på att avliva myten om att Delta till övervägande del skulle vara endast en amerikansk angelägenhet – 40 procent av Deltas flygtrafik går på utländska destinationer. Och genom samarbetet i SkyTeam med Air France-KLM täcker man hela 856 destinationer i 169 länder. Bland andra samarbetspartners märks Vietnam Airlines och China Eastern Airlines.Med nästan 230 dagliga flygningar över Atlanten och en flygplanflotta om 135 flygplan ger samarbetet med Air France-KLM och Delta Air Lines resenärer ett finmaskigt nät av flygrutter med många avgångar. Sex primärnav figurerar i samarbetet: Amsterdam, Atlanta, Detroit, Minneapolis, JFK och Paris (CDG) tillsammans med Cincinnatti, Lyon, Memphis och Salt Lake City. Air France-KLM Group och Delta Air Lines, Inc, undertecknade ett samarbetsavtal den 20 maj 2009. Samarbetsorganet JV omsätter årligen runt 10 miljarder dollar (USD). Under de ingångna avtalsvillkoren bedriver bolagen tillsammans sina flygförbindelser över Atlanten och delar kostnader och vinster. Air Frances samarbete med KLM ingicks den 5 maj 2004.Ett skäl till varför Delta vid återstarten av sin Sverige – USA-trafik väljer New York är det faktum att New York som marknad är 13 gånger större än Atlanta, Deltas hemmabas. Även för svenska varuägare som flygfraktkunder är valet JFK ingen förlust, då det finns mcyket goda vidareförbindelser för svenska avlastare. Den nya regionen ger också ett mycket störra fraktunderlag i båda riktningarna att fylla 757ans buklastrum med än från/till Atlanta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063