23948sdkhjf

Riksrevisionen anmärker på järnvägsunderhåll

Trafikverket saknar tillräckliga beslutsunderlag för att säkerställa ett effektivt underhåll av det statliga järnvägsnätet. Det visar en ny granskning av Riksrevisionen.

Risken är att skattemedel för underhåll inte satsas där de bäst behövs, vilket drabbar resenärerna. Claes Norgren är ansvarig riksrevisor.Varje år satsar staten 6 miljarder kronor på drift och underhåll av järnvägarna. Riksrevisionen har granskat Trafikverkets (f.d. Banverkets) beslutsunderlag för underhåll av järnvägar. I granskningen konstateras att verkets kunskaper om järnvägarnas tillstånd är otillräckliga. Det beror både på brister i informationssystemen och på dåliga rutiner för rapportering av underhållsåtgärder.Trafikverket har otillräcklig information om varför fel uppstår på järnvägarna och vad som görs för att rätta till felen. Verket vet till exempel inte varför och hur ofta komponenter i järnvägsnätet byts ut. Trafikverket registrerar inte vissa typer av förseningar och verket har därför inte tillräckligt bra kunskap om hur brister i underhållet påverkar trafikanterna.Trafikverkets rapportering till regeringen om det långsiktiga underhållet är också ofullständig. Det går inte utifrån Trafikverkets underlag att säkert avgöra om underhållet är eftersatt. Det beror i sin tur på att regeringen inte har ställt tydliga krav på vad Trafikverket ska redovisa.– Det är viktigt att det finns ett fullgott beslutsunderlag när det gäller så stora belopp som de som satsas på järnvägsunderhåll, säger riksrevisor Claes Norgren. Både regeringen och Trafikverket behöver skärpa sin styrning. Varje felanvänd krona kan få konsekvenser för resenärer och trafikoperatörer.Regeringens styrning av Banverkets underhåll har varit passiv. Regeringen har i den nyligen avslutade långtidsplaneringen till exempel inte begärt någon uppföljning av hur underhållet utvecklades under den förra planeringsperioden. Regeringen har dock aviserat en ordentlig genomlysning av underhållet på transportområdet. Riksdagens trafikutskott har, vid behandling av Riksrevisionens rapport om vägunderhåll, framhållit att det är ytterst angeläget att medlen för underhåll används effektivt.Varje år satsar staten omkring 6 miljarder kronor på drift och underhåll av järnvägarna. Det är drygt hälften av vad staten årligen investerar i nya järnvägar. Riksrevisionen har granskat den del av verksamheten som avser underhåll av järnväg på medellång och lång sikt och årligen omsätter omkring 4 miljarder kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078