23948sdkhjf

Nytt trailerdäck för fjärrtrafik multibegåvat

Amerikanske däcktillverkaren Goodyear lanserar nästa generations trailerdäck för fjärrtrafik, Marathon LHT II, som uppges kombinera en rad svårkombinerbara positiva egenskaper.

Marathon LHT II utlovas tillförsäkra åkerier inte bara avsevärda driftsmässiga besparingar utan även minska CO2-utsläppen. Det nya däcket ingår i familjen Goodyear Max Technologies FuelMax-däck för reducerade drivmedelskostnader. I ett och samma däck uppges Goodyear ha lyckat uppnå det närmast omöjliga, att producera ett däck med extremt lågt rullmotstånd och samtidigt uppnå höga friktionsprestanda på våta körunderlag, parallellt som däcket främjar en högre nyttolast och ökad körsträcka i kombination med sänkt bullernivå.Med en kombination av nya, smarta konstruktionslösningar, slitbanemönster och material presterar LHT II lågt rullmotstånd och utmärkt väggrepp på våt körbana. Däckets stomme har fått en ny utformning baserad på en datoroptimerad komponentdimensionering, som sänker däckets temperatur och rullmotstånd, två för reducerad drivmedelsförbrukning och ökad hållbarhet väsentliga parametrar. En stadig och tålig stomme bidrar till lång hållbarhet och god regummerbarhet. Kompakt slitbaneutformning minskar också energiförluster.Multikonturradius säkerställer ett jämnt slitage, medan breda och massiva ribbor i skulderpartierna förebygger skador till gagn för ett högt miluttag. En ny sajpfördelningsutformning förbättrar inbromsningskapaciteten på vått körunderlag, samtidigt som däckets bulleralstrande förmåga minskas. Bättre balans för minskat rullmotstånd, höga prestanda på våt körbana och högt miluttag åstadkoms med den senaste gummiblandningstekniken med hög andel silika.LHT II uppfyller redan de lagstadgade minimikrav som ställs i EUs nya däckförordningar som träder i kraft i slutet av 2012. Samtidigt inför EU en ny märkning av däck, vars mätmetoder innu inte är tillkännagivna. Goodyear räknar dock med att LHT II kommer att tilldelas utmärkta betyd i alla tre mätkriterier. Det nya märkningssystemet ska tjäna som en klassificering av däckens prestanda inom områdena rullmotstånd, väggrepp på våt körbana samt nivån på det buller ett rullande däck ger upphov till. Allt detta för att underlätta för konsumenter att välja lämpligt däck i sina köpbeslut.LHT II-däckets låga rullmotstånd förväntas bespara åkerier avsevärda kostnader för drivmedel, samtidigt som utsläppen av CO2 i avgassammansättningen minskas. Upp till 2 300 euro per lastbil mindre för bränsleförbrukning samt 5 200 kg mindre CO2-utsläpp uppges vara fullt möjligt att uppnå med ett 40-tons 4x2-ekipage med trippel-axel-trailer, rullande på en kombination av LHS II styrbjuls-, LHD II drivhjuls- respektive LHT II släpvagnsdäck.För ett åkeri med 400 sådana ekipage-kombinationer erbjuder det en besparingspotenial om 920 000 euro per och år och en minskning av CO2-utsläpp om drygt 2 miljoner kg under samma tidsperiod.LHT II är 7,5 kg lättare än föregående däcksgeneration, varför lastkapaciteten hos ett trippelaxelsläp ökar med 45 kg. Det innebär en potentiell extra nyttolast om 2,7 miljoner tonkm per ekipage och år, eller drygt 1 miljard tonkm ökad lastkapacitet för ett åkeri med 400 trailerekipage.Fotnot: Goodyear Inc med huvudkontor i Akron, delstaten Ohio i USA, är med sina 60 produktionsanläggningar i 25 länder en av världens största däckstillverkare, sysselsättandes runt 71 000 anställda, varav 17 000 i Europa. För nyttofordon erbjuder företaget drygt 400 olika slags däck tillgängliga i 55 dimensioner. I tjänsteutbudet till yrkestrafiken ingår TruckForce Service Network, ServiceLine 24h vägassistans, FleetOnLineSolutions samt innovativa regummeringsprocesser så som Next Tread och TreadMax.Goodyear Dunlop Nordic, med huvudkontor i Stockholm, är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, sysselsättandes ca 150 anställda, verksamma bl a med delar av produkttester i norra Finlands och Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064