Tyska logistikförbund enade mot nattflygförbud
– Logistikbranschen utgör ryggraden i den tyska exportnäringen, fastslår Ewald Heim, nyligen vald till honorär-VD för en nybildad intresseorganisation till försvar för flygfraktbranschens behov av att få fortsätta sin nattliga verksamhet på de stora, för fraktflyget viktiga flygplatserna i Tyskland. Bakom den nybildade intresseorganisationen ”Cargo needs the night” står en rad tyska branschorganisationer så som Tyska Speditörers och Logistikoperatörers Förbund (DSLV), Federala Förbundet för Vägtransporter, Logistik och Lager (BGL), Hessen/Rheinland-Pfalzs Speditörs- och Logistikförbund, The Board of Airline Representatives in Germany (BARIG), Air Cargo Club Germany (ACD) samt fraktflygbolaget Lufthansa Cargo AG (LCAG), samtliga enade om nödvändigheten att få fortsätta flygfraktens nattliga verksamhet utan drastiska inskränkningar i antalet tillåtna flygningar, som sedan en längre tid tillbaka av politiska skäl hotar inskränka verksamheten på Tysklands främsta fraktflygplats Frankfurt am Main (FRA).– De grundläggande förutsättningarna för den tyska exportnäringens framgång på den globala marknaden är tillförlitliga och störningsfria fraktflygförbindelser med omvärlden, understryker Ewald Heim. Därför kommer vi inom ”Cargo needs the night” att kämpa hårt för att vidmakthålla konkurrenskraftiga arbetstider vid de tyska kommersiella flygplatserna.Det avser den nya intresseorganisationen göra genom att belysa den tyska logistiknäringens betydelse för Tysklands nationalekonomi: Runt 40 procent av den tyska exportens varuvärde transporteras världsomspännande med flyg. Nattflygningar är en nyckelkomponent i fungerande globala varuförsörjning. För att vinna förståelse för detta faktum måste politiker och allmänheten medvetandegöras om flygfraktens betydelse för den exportberoende tyska industrin, manar ”Cargo needs the night” enade förbund och organisationer, representerande tusen sinom tusende arbetstagare.Grundandet av den nya intresseorganisationen manifesterades också i en 150-hövdad specialistkonferens, som inleddes med ett anförande av Carsten Spohr, Lufthansa Cargos VD och ordförande, i vilket han underströk vikten av en vidmakthålla en sansad och välavvägd diskussion mellan näringslivets parter, politiker och den akademiska världen:– Att bosatta nära flygplatser ska skyddas från onödigt (flyg)buller är inte någon stridsfråga, alldenstund vi som flygbolag accepterar vårt ansvar och investerar stora belopp i nya tekniker. Men samtidigt är vi ansvariga för tusentals arbetstillfällen inom logistikbranschen i Tyskland, en export- och importberoende nation. Tyskland är världens näst störste exportör – tack vare sin logistiska kompetens och dito färdigheter. Den som genom nattflygförbud stänger ned verksamheten vid viktiga logistiknav handlar ansvarslöst och utsätter den tyska exportindustrins framtida konkurrenskraft för stora risker.Som talesman för den federala tyska regeringen underströk Jan Mücke, statssekreterare vid Ministeriet för Transporter, Byggnads- och Tätortsutveckling, vikten av en konkurrenskraftig logistiknäring i Tyskland:– För att vidmakthålla och expandera Tysklands ledande position inom logistikbranschen måste politiker optimera villkoren för konkurrens inom branschen. Jämte utbyggnad av flygplatskapaciteten är regeringens målsättning att garantera internationell konkurrenskraftiga arbetstider.Under senare år har tyska domstolar haft en tendens till ensidiga domslut vad rör nattlig flygverksamhet vid flygplatser. Totalförbud för nattflygningar äventyrar tyska flygplatsers konkurrenskraft och hela exportnäringen. Alla stora frakflygnav i Europa som konkurrerar med de tyska flygplatserna om godset, så som Amsterdam, Paris, London och Madrid, tillförsäkras eknomiskt viktiga nattflygningar. En omständighet som i ännu högre grad gäller flygplatser i Mellanöstern som konkurrerar med tyska flygplatser om godsvolymerna på transkontinentala flyglinjer mellan Asien och Europa eller Asien och Amerika.– Den enda vägen till långsiktigt säkra investeringar i flyginfrastruktur är tillförlitliga förutsättningar för stabila ramverksbestämmelser, framhöll Carsten Spohr i sin maning till den federala regeringen:– Logistik är en tillväxtbransch och kommer så att förbli. Redan nu svarar den för 10 procent av Tysklands nationalekonomisk styrka. För att kunna fortsätta sin tillväxt och skapa nya perspektiv måste vi åtnjuta tillförlitlighet i planeringen och en efterfrågestyrd infrastruktur.Specialistkonfererensen var den första i en serie aktiviteter till stöd för ”Cargo needs the night”-initiativet.