SKF öppnar rysk fabrik för järnvägskomponenter
Enheterna används för både godsvagnar och andra järnvägsfordon.Investeringen stärker ytterligare SKF:s ställning som leverantör till de snabbt expanderade ryska järnvägarna och kommer att förse den lokala marknaden med lösningar av hög kvalitet.SKF:s koniska lagerenheter utgör ett teknikskifte för den ryska järnvägen, från rullager monterade i klassiska axelboxar till moderna tätade koniska rullagerenheter.– Detta teknikskifte kommer att göra det möjligt för våra kunder avsevärt sänka livscykelkostnaden genom längre underhållsintervaller, säger Anatolij Oussov, verkställande direktör, SKF Ryssland.Fabriken kommer att bli en av de första i Ryssland och Europa med LEED-certifiering, en internationellt erkänd standard för hållbar design, konstruktion och drift av byggnader. Miljöfördelarna för fabriken omfattar naturligt dagsljus för 90 procent av anläggningen under dagtid och behovsstyrd ventilation på större ytor med övervakning av koldioxid. Byggnaden har också en energiprestanda som är 40 procent lägre än normalt såväl som en innovativ vakuumdestillationsprocess som återanvänder 100 procent av vattnet som används i fosfatprocessen.– Det här är en av de modernaste järnvägslagerfabriker i världen och det visar på vårt engagemang i vår strategi BeyondZero – nämligen att driva och utveckla vår verksamhet med minimal miljöpåverkan, säger SKF:s vd och koncernchef Tom Johnstone. Dessutom stödjer vi vår tillväxt i Ryssland med denna investering och stärker vår ställning inom den globala järnvägsmarknaden.Investeringen uppgår till cirka 235 miljoner kronor och fabriken kommer att ha 100 anställda. När den nått full kapacitet kommer 150 000 lagerenheter att tillverkas per år.Den 7 juli öppnade också SKF en SKF Solution Factory i Moskva. Denna Solution Factory, den tolfte i världen, förser en rad olika industrier, inklusive järnvägssegmentet, med kundanpassade lösningar.