23948sdkhjf

Helsingborg får ny roro-linje till Travemünde

Rederiet Svenska Orient Linjen AB startar i slutet av augusti roro-trafik mellan Helsingborg och Travemünde. Sträckan kommer att trafikeras sex dagar i veckan med två fartyg, som inledningsvis beräknas transportera en årsvolym på cirka 45 000 enheter.

– Det här är en stor och mycket viktig satsning för Helsingborgs Hamn, säger Kjell-Åke Ranft, försäljningschef i Helsingborgs Hamn AB. Den nya trafiken gör att kunder i Helsingborgsområdet och norr därom slipper vägtransporter till och från Malmö och Trelleborg. Det innebär såväl ekonomiska som miljömässiga besparingar.Lasten kommer huvudsakligen att bestå av löstrailrar som Helsingborgs Hamn hanterar med sina dragfordon. – Den nya linjen blir vår största räknat i antal hanterade enheter och kommer sannolikt att inkludera helt nya volymer till och från Skåne via Travemünde, säger Kjell-Åke Ranft.Linjen kommer att trafikeras med två fartyg från Svenska Orient Linjens eget kontrollerade tonnage. – Vi har valt Helsingborgs Hamn av flera skäl, säger Michael Kjellberg, vd och ägare av Svenska Orient Linjen AB. Dels har hamnen erbjudit oss ett eget område där vi kan bedriva trafiken, dels är tillgängligheten till Skåneterminalen väldigt god. Dessutom är Helsingborgs position som logistiknav en starkt bidragande orsak till etableringen.Ett annat skäl till etableringen är påtryckningar från transport- och logistiknäringen i nordvästra Skåne.– Linjen innebär att vi får en mycket högre effektivitet i de obemannade transporterna, säger Ulf Jönsson, vd och ägare i Börje Jönsson Åkeri AB i Helsingborg. Idag skickas ett stort antal löstrailrar via Danmark, vilket medför flera byten innan godset når mottagaren. Linjen är också viktig för att logistiknäringen ska finnas kvar och kunna utvecklas i Helsingborg och nordvästra Skåne,.Agent för trafiken i Helsingborg och Travemünde blir Lindholm Shipping AB, som har sitt säte i Helsingborg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078