Kvartalsresultat med plus för Green Cargo
Vintern med havererad snöröjning av järnvägen och stängda bangårdar medförde dock att halvårsresultatet blev negativt. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till 18 miljoner kronor (-103) för årets andra kvartal. Nettoomsättningen för perioden april - juni ökade till 1 569 miljoner kronor (1 443). Trots vändningen under andra kvartalet slutade resultatet efter finansnetto för första halvåret med en förlust på -82 miljoner kronor (-289). - Vi ser hur ökad efterfrågan och åtgärdsprogram lyfter vårt resultat för varje månad som går, säger Green Cargos vd Mikael Stöhr. Arbetet med effektiviseringar kommer att fortsätta för att vi ska kunna nå en långsiktigt hållbar lönsamhet. I kvartalet startade Green Cargo för första gången intermodal pendeltågstrafik från Malmö till orter i Tyskland, i april till Krefeld i Ruhr-området och i maj till Hannover. Pendlarna tar lastbilstrailers på tåget sex nätter i veckan i båda riktningarna. Green Cargo har fortsatt att ägna vinterproblemen uppmärksamhet, både i egna handlingsplaner och genom att delta i regeringens utredning om järnvägens vinterproblem. - Vi delar utredningens uppfattning att vintern var hård men inte exceptionell, säger Mikael Stöhr. Järnvägen måste klara även en kall och snörik vinter. Både Green Cargo och Trafikverket arbetar nu med konkreta planer för hur vi skall hantera kommande vinter avsevärt mycket bättre.