Ökat rörelseresultat för Deutsche Post DHL
En positiv utveckling inom DHL:s affärsområden är den bakomliggande orsaken till intäktsökningen om 15,6 procent till 12,8 miljarder euro, jämfört med andra kvartalet 2009. Den positiva tillväxten speglar både DHL:s framgångar med att vinna affärer med nya kunder och den ökade efterfrågan inom transportnäringen, som i sin tur stärks av en allmän ekonomisk återhämtning och fördelaktiga valutaeffekter.Deutsche Post DHL:s underliggande resultat, EBIT, uppgår till totalt 503 miljoner euro (motsvarande 4,887 miljoner kronor) – en ökning med 95,7 procent jämfört med samma period förra året. Koncernens sammanlagda nettovinst ökade med 22,7 procent till 81 miljoner euro under andra kvartalet 2010, detta trots engångskostnader om 250 miljoner euro främst relaterade till avyttringen av inrikesverksamheten för Express-divisionen i Frankrike.– Vi fungerar som ett nav i den globala handeln, vilket innebär att vi gynnas av återhämtningen i världsekonomin under det andra kvartalet, säger Deutsche Post DHL:s koncernchef Frank Appel. Detta visas tydligt inom DHL, som utgör en bärande kraft bakom koncernens vinstökning. Vi skördar nu frukterna från framgångsrikt genomförda strategiska initiativ, en rad effektivitetsförbättringar och en omfattande omstrukturering.