Finnairs flygfrakt tar sig
Tonnagemässigt ökade Finnairs totala flygfrakt med drygt 54 procent under juli månad, jämfört med motsvarande tidsperiod för ett år sedan. Inom den tidtabellslagda trafiken ökade frakvolymen med drygt 30 procent, en siffra som återspeglar även de renodlade fraktflygningarna som inleddes i år. Finnair förklarar uppgången med dels den asiatiska marknadens stärkande, dels som en följd av lanseringen av det finländska flygbolagets egen frakflygtrafik i maj i år.Nedbrutet på de olika marknadssegmenten uppvisade den nordatlantiska traden den procentuellt kraftigaste frakttonnagetillväxten med 66,5 procent till 704,5 ton, följd av den europeiska marknadens 35,7-procentiga tillväxt till 2 057,1 ton, medan Finnairs paradmarknad, den asiatiska växte med 27,3 procent, men tonnagemässigt förstås distanserade de två andra gränsöverskridande med 6 552,7 ton. Inrikes flygfrakt däremot minskade med minus 14 prodent till 167,7 ton. I de renodlade fraktflygningarna befordrades 2 079,8 ton, vilket uttryckt i procent motsvarar en tillväxt om hela 1 154 procent.För årets sju första månader uppgick den samlade ökningen till 29 procent, motsvarande 60 123,4 ton, vilket fördelat på marknader utfaller med 12 110 ton på Europa, 4 763 ton på Nordatlanten, 41 948 ton på Asien och 1 302 ton i inrikes trafik. Procentuellt motsvarar det tillväxttal med 16,1 på Europa, 42 på Nordatlanten, 34,3 på Asien men en minskning med minus 18,1 i inrikes flygfraktbefordran.Den s k fraktlastfaktorn, dvs den faktiska nyttjandegraden av tillgänglig fraktkapacitet, uppgick under juli månad till 72,7 procent och under januari – juli-perioden till 73,5 procent, en ökning med 11 ,9 respektive 19,8 procentenheter.Av Finnairs samtliga flygavgångar anlände 86 procent enligt tidtabell i juli, vilket innebär en försämring av 3,5 procentenheter jämfört med motsvarande tidsperiod i fjol. I den tidtabellsbundna trafiken uppgick punktligheten till drygt 87 procent, en försämring med 3 procent jämfört med i fjol.Finnair avser att utöka sin långdistans-flygplanflotta från 12 till 15 bredbukiga flygplan till februari nästa år. Flygbolaget är i behov av ökad kapacitet till följd av återetableringen av en daglig flygförbindelse till Singapore, samt m a a utökat antal avgångar till bolagets övriga asiatiska destinationer. Generellt sett flyger Finnair en av de allra yngsta flygplanflottorna inom den kommersiella luftfarten; genomsnittsåldern på den s k long-haul-flottan ligger på blott 2,5 år, ett resultat av bolagets målmedvetna och fortlöpande förnyelse av långdistans-flygparken.Sedan 1 augusti har Finnair utökat sitt samarbete med allianspartnern Japan Airlines (JAL, som också ingår i OneWorld Alliance) såtillvida att JALs flightnummer kopplas samman med Finnairs flygningar mellan Helsingfors och europeiska destinationer så som Berlin, Hamburg, Düsseldorf, München, Warszawa och Bryssel. Därmed utökas de båda bolagens s k code-share-samarbete som sedan tidigare pågått mellan Helsingfors och Finnairs japanska destinationer till Tokyo, Osaka och Nagoya. Med det utvidgade code-share-samarbetet erbjuds nu båda bolagens resenärer förträffliga förbindelser mellan europeiska och japanska affärsdestinationer via Finnairs flygnav Helsingfors.Finnairs och JALs code-share-samarbete inleddes 2005, varvid JAL erbjuder sina resenärer under egna flight-nummer på Finnairs flygningar förbindelser mellan Japan och Helsingfors, samt mellan Helsingfors och skandinaviska destinationer, liksom även till Frankfurt am Main samt Amsterdam.