23948sdkhjf

Transportrådet vill få bort flaskhalsar

Näringslivets Transportråd föreslår i en skrivelse till generaldirektör Gunnar Malm att Trafikverket i sitt förslag till regeringen om fördelning av en pott på 38 miljarder kronor för åren 2010-2021 inkluderar att en del av resurserna används för att ytterligare förbättra kapaciteten i för näringslivet viktiga godsstråk och anslutningar till noder.

Transportrådet har noterat att regeringen i sitt beslut om den Nationella Infrastrukturplanen gett Trafikverket ett särskilt uppdrag. För åtgärder som är nödvändiga för utvecklingen av transportsystemet ska Trafikverket inom en ram på 38 miljarder kronor för åren 2010-2021 senast den 31 oktober 2010 redovisa ett förslag till fördelning av medlen utifrån de transportpolitiska målen. Regeringen har för avsikt att återkomma till riksdagen i frågan.Skrivelsen är en uppföljning av Transportrådets stråkprioriteringar. Näringslivets Transportråd har i den Nationella Infrastrukturplanen prioriterat tre centrala godsstråk som organisationen anser vara en riksangelägenhet: Dubbelspår Hallsberg – Mjölby för ökad kapacitet på hela det sammanhängande godsstråket genom Bergslagen, investeringar för ökad bärighet och kapacitet på Bergslagsbanan/Väster om Vänern samt dubbelspår på Hamnbanan och ny Marieholmsbro till Göteborgs Hamn. Dessa tre stråkprojekt har varit beslutade i tidigare infrastrukturplaner men har ännu inte genomförts. Härutöver finns behov av en rad kapacitetshöjande åtgärder i andra viktiga stråk.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063