23948sdkhjf

Hökögon på flygbagage i Rom

Sedan Datalogic Automation i samarbete med SITA installerat ett spårningssystem för flygbagage vid Roms flygplats Leonardo-da-Vinci i Fiumicino (33 miljoner årspassagerare) har problemet med borttappat bagage nära nog försvunnit.

Globalt hamnade runt 25 miljoner kolli flygbagage på fel destinationer under det gångna året (2009), eller i genomsnitt 0,4 kolli per 1 000 flygresenärer – vilket kostade den kommesiella luftfarten runt 2,5 miljarder dollar i ersättningar. Och då är ändå 2009 års statistik en förbättring jämfört med statistiken för året dessförinnan, 2008. Samt en fingervisning om att installationen av effektiva Bagage Handling Systems i kombination med effektiv kundtjänst förmår kännbart reducera det kroniskt perenna problemet.En storflygplats som vidtagit åtgärder för att komma tillrätta med problemet är Roms flygplats Fiumicino, även känd som Leonardo-da-Vinci Airport (ADR). I samarbete med flygbolagens gemensamma IT-bolag SITA som huvudleverantör av mjukvaruinfrastuktur och Datalogic Automation som leverantör av utrustning för automatisk läsning av streckkodad information har ADR låtit installera och ta i drift ett effektivt Bagage Handling System (BHS).Vid varje inmatnings- respektive utmatningspunkt för flygbagage i det interna transportörsystemet (BHS) har stationer för streckkodsläsning installerats för att hålla koll på bagaget genom insamling och utvärdering av bagagedata. Genom att bearbeta tidsutdräkten från inmatning till utmatning av bagaget kan genomströmningstiden från lossning av bagaget ur flygplanens buklastrum tills utlämning till resenärerna indikera om allt flyter på som beräknat, eller om ett kolli är på väg att hamna på avvägar.För bearbetningen av infångade bagagedata tillsammans med flygavgångstider och tider för anslutande flyg, en grannlaga och svår uppgift enligt Datalogics pressinformation, städslade ADR den kommersiella flygnäringens gemensamägda IT-bolag SITA. Med 550 medlemsbolag täcker SITA det mesta av informationshantering inom luftfarten, inbegripet kommunikationstjänster för passagerare, flygfrakt, flygplatsdrift, flygverksamhet och luft-mark-kommunikationer.Datalogic Automation levererade och driftade 30 all-riktnings-läsningstunnlar för 270° av Iatas streckkod samt nära 200 laserscannrar ur 8K-familjen läsare, plus 30 styrenheter av typ SC6000. Med ledning av avläst bagageinformation styrs kollina till rätt utlämningsband respektive rätt bansystem fvb till anslutande flyg. Genom jämförelse mellan tidpunkterna för avläsning av streckkoder vid inmatning i transportörsystemet och avläsning vid utmatning till utlämningsband eller anslutningsflyg övervakas bagagets hanteringsprocess och kvaliteten i densamma.Enligt Datalogic Automation hör laserscannrarna DS8100A och DX8200A ur 8000-serien till marknadens mest kraftfulla, medan SC6000 styr-/reglerenhet uppfyller alla krav för flygplatslogistik-tillämpningar och lämpar sig för datafångst från Datalogic-läsare med en kapacitet av 1,25 MB/sekund med värddator via Ethernet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078