Skologistik à la Schenker från Kolding
Den nya sorteringsanläggingen i Schenker AS´ fastighet i Kolding, Danmark, upptar en yta av ca 660 m2, med själva sorteringsmekanismen installerad på en plattform 3 m ovan golvytan, vilket lämnar golvet fritt för uppställning av utgående lastenheter i rader för individuella mottagare och ”hubbar” (nav). Ett målinriktat cross-docking-team har också organiserats.Den automatiska skolåde-sorteraren är det synliga beviset på DB Schenker Logistics växande intresse för modeindustrins ökande behov av varudistribution till näringens återförsäljare. Utifrån den nya Schenker-distribunalen kan detaljister i såväl de nordiska länderna som i övriga Europa tillhandahållas kostnadseffektiva och produktiva logistiklösningar baserade på ekonomin i samlastad distribution. Något som blev uppenbart redan under den senaste säsongtoppbelastningen.– Vårt företag har sparat uppskattningsvis 10 procent av den totala logistikkostnaden, samtidigt som vi åtnjuter avsevärt bättre logistikkvalitet genom att övergå till DB Schenkers lösning för modebranschen, omvittnar Lisbeth Malfield, logistikchef vid danske skodetaljisten Shoe-D-Vision. De här uppnådda resultaten kommer inte av sig själva, utan är följden av fortlöpande samarbete mellan Schenker A/S och Schoe-D-Vision för att uppnå den bästa lösningen på nuvarande behov. Den nya sorteringsanläggningen är ett viktigt steg i denna pågående process.Med huvudkontor i Aarhus utgör Shoe-D-Vision ett detaljistko-operativ sammansatt av Skoringens, Feet Mes och Zjoos butikskedjor. Företaget importerar skor från Europa, Asien och Sydamerika för distribution till sina sammantaget drygt 300 skobutiker inom Norden.DB Schenkers Kolding-avdelning är förbehållslöst ansluten till DB Schenkers euroepeiska och globala trafiknät. Modeindustriella kundföretag drar också nytta av DB Schenkers transporttjänst DB Schenker Skybridge, en sea-air-lösning som genom att kombinera sjö- och flygfrakt reducerar transporttiden med 30 – 50 procent, jämfört med sjöfrakt hela vägen. Samtidigt minskas CO2-utsläpp med upp till 50 procent genom att varorna inte flygs hela vägen, utan bara en delsträcka av den sammanlagda transportsträckan. Jämfört med renodlad flygfrakt blir den totala fraktkostnaden 30 – 50 billigare än renodlad flygfrakt hela vägen.