23948sdkhjf

50 år med Lindes hydrostatdrift

50 år har hunnit förflyta sedan tyska Lindes hydrostatdrift för gaffeltruckar inledde sitt globala segertåg efter premiärvisningen av den första modellen på Hannovermässan våren 1960.

Att ersätta konventionell mekanisk kraftöverföring via växellåda och kardanaxel ut till hjulaxlar med hydraulik för drivning av gaffeltruckar innebar ett radikalt nytänkande mässbesökarna på 1960 års industrimässa i Hannover knappast var riktigt mogna att ta till sig. Knappast någon, som såg Lindes fyrhjuliga motviktare på mässan, då under namnet Güldner Hubtrac H3K, anade väl att den nya drivtekniken, kallad hydrostatdrift, skulle leda till en världens största truckindustrier under namnet Linde.Idag är hydrostatdriftens många positiva egenskaper väl kända och den hydraulikbaserade drivtekniken utgör hjärtat och blodomloppet i alla förbränningsmotordrivna Linde-truckar med lyftkapaciteter ända upp till 18 ton. Hydrostatdriftens millimeterprecision vid framförande av trucken, likaväl som vid lyftrörelser, har övertygande demonstrerats på otaliga mässor genom åren av Lindes skickliga demo-förare som varsamt knäckt äggskal utan att krossa ägget med framhjulet, tänt cigarrettändare genom millimeterrörelse med hjulet osv. Liksom även varsamt lyft pyramider med fyllda champagneglass på pallen utan att spilla en droppe, än mindre välta pyramiden.Lika övertygande har hydrostatdriftens fördelar visat sig i den praktiska dagliga driften i form av god drivmedelsekonomi och förenklat underhållsbehov genom minimerat slitage av konventionella bromssystemkomponenter tack vare hydrauloljeflödenas inbromsande verkan som ersättning till mekanisk bromsning via pedal och bromsbackar mot bromsskivor.Men även om själva grundprinciperna för hydrostatdriften inte förändrats genom åren, så har utvecklingen hos Linde Material Handling (Linde MH) i Aschaffenburg inte stått stilla under tiden. Viktiga tekniska förbättringar har införts gång efter annan, och med introduktionen av fjärde generationen av Lindes hydrostatsystem har trucktillverkaren vidmakthållit sin position som teknisk föregångare. I den kompakta drivaxeln har ett par lågvarviga hydraulmotorer integrerats för direktdrivning av drivhjulen, dvs utan varvtalsreducerande kugghjul.– Vi har aldrig vilat på våra lagrar, utan städse arbetat vidare med teknikutvecklingen utifrån kända kunskaper och erfarenheter som utgångspunkt för potentiella förbättringsmöjligheter av drivenhet och lyfthydraulik, försäkrar Theodor Maurer, företagsledningens ordförande vid Linde Material Handling.Ett bra exempel på detta är den stegvisa utvecklingen av drivaxeln: från att ha fungerat med varvtal kring 3 500 varv per minut (vpm) har varvtalet hos dagens lågvarviga motorer kommit ned till arbetsvarv om endast 170 rpm. Den här sortens utvecklingsframsteg kräver djupa insikter i tekniksystemet, vilket Linde främjat genom att samla fordonsutveckling och drivteknologi under ett och samma tak.Huvudkomponenterna i Lindes hydrostatdrift är hydrostatpumpen och de två hydrauliska hjulmotorerna. Till skillnad från den hydrodymaniska transmissionen erbjuder hydrostatdriftens hydraulslangförbindelse mellan pump och hjulmotorer en optimalt smidigt flexibel installation av kraftöverföringssystemet, den s k drivlinan. Till yttermera visso behöver en hydrostatisk växellåda inte någon (mekanisk) koppling, manuell transmission, växellåda eller (mekaniska) bromsar, vilket allt sammantaget leder till lägre underhållsbehov och därmed –kostnader.Sedan 1970 har Linde MH använt axial-kolvmotorer, kännetecknade av anpassbarhet och högtrycksförmåga, för att omvandla förbränningsmotorns mekaniska kraft till hydraulkraft. Emellertid började Linde under samma tidsperiod att gradvis överge pumpar med vinklade (kolv)axlar till s k swash-plate-pumpar och –motorer. Därigenom har förutsättningar skapats för mer kompakta installationsmått, längre livscykel och mycket höga kraftkoncentrationer.Sedan mitten av 1980-talet har Linde använt swash-plate-pumpar och –motorer i samtliga sina olika truckmodeller för såväl öppna oljecirkulerande system l(yfthydraulik) som i slutna oljecirkulationssystem (drivhydraulik). En lång rad andra funktioner standardiserades och integrerades i början av 1990-talet tack vare introduktionen av 02-serien moderna axial-kolv-maskiner av swash-plate-konstruktion. Med introduktionen 2002 av 39-familjen motviktstruckar skedde ett avgörande genombrott vad avser varvtalsreduktion som genom sänkt växelhastighet ledde till inte bara tystare och mindre slitageutsatt framfart utan även till ökad energieffektivitet.Swash-plate-tekniken visade sig överlägsen radial-kolvtekniken, där huvudkolvarna, till skillnad från axial-kolvpumpar, är ordnade vertikalt (radiellt) i förhållande till drivaxeln, snarare än parallellt (axiellt) med drivaxeln. Många hydraulikexperter häpnade över den kraftkoncentration och precision som kunde uppnås med swash-plate-tekniken, kommenterar Linde MH.– Hemligheten bakom varje utvecklingssteg har varit Lindes samlade helhetsgrepp om truckarnas konstruktion, hela vägen från gaspedal ända ut till hjulen, vilket gjort det möjligt för teknikerna att gå på djupet i fordonskonstruktionen, summerar Bernward Welschof, ansvarig för drivlineutveckling vid Linde MH. Vidare är det inte blott den hydrauliska drivenheten som är frukten av den samlade utvecklingen av hydraulik och truckar under ett och samma tak, utan även den samlade lyfthydrauliken med elektronik, reglering och manöverreglage är en följd av detta.Med den lågvarviga (hydraul)moton har Linde infört fjärde generationens hydrostatsystem som erbjuder truckförare en bekväm körställning, smidig manövrering och finkänslig drift (precision i alla truckrörelser, horisontella såväl som vertikala). Men utvecklingen stannar inte här, utan fortsätter. Bernward Welschof:– I framtiden kan hydrostatdrivsystemet tjäna som grund för att, exempelvis, sammankoppla drivningsprinciperna för batteridrivna motorer (elmotorer) och förbränningsmotordrivna motorer (diesel-/gasolmotorer) för att därigenom erbjuda truckanvändare det bästa av två världar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094