Air China Cargo vässar vikt & balans-program
Sedan 2005 har Beijingbaserade fraktflygbolaget Air China Cargo använt Lufthansa Systems datorprogram NetLine/Load för beräkning av vikt & balans-fördelning vid lastning av gods i sina fraktflygplan. I samband med förlängning av kontraktet med Lufthansa Systems har flygbolaget beslutat att förbättra den hittills använda generationen av datorprogrammet med nya, innovativa moduler som driver automatiseringen av lastplaneringsprocessen vidare, samtidigt som den ytterligare förenklas.– Med NetLine/Load har vi ökat effektiviteten i vår vikt & balans-process, säger Jiang Ping, ansvarig för driftsstyrning (Operations Control) vid Air China Cargo. I vårt fortsatta samarbete med Lufthansa Systems kan vi nu införa en centraliserad vikt & balans-beräkning som kommer att öka flexibiliteten och lönsamheten i våra fraktflygningar.Med omedelbar effekt drar det kinesiska fraktflygbolagets vikt & balans-agenter nytta av ett grafiskt användar-gränssnitt, samt får med WABLink-modulen tillgång via nätet till de senaste driftsdata för bearbetning och uppdatering även på s k utestationer.Med runt 3 500 flygningar bearbetade dagligen är NetLine/Load ett av de mest använda vikt & balans-lösningarna världen runt. Beräkningsprogrammet säkrar optimal fördelning av passagerare, bagage och frakt ombord i flygplanen, varigenom flygplanens optimala lastkapacitet kan tillvaratas och öka flygbolagens nyttolast och därmed också lönsamhet. Med högre nyttolastförmåga reduceras också drivmedelsförbrukningen med upp till 0,5 procnt per flygning.– Air China Cargos beslut att utvidga sin användning av NetLine/Load bekräftar lösningens prestanda och nytta för ett flygbolag, kommenterar Norbert Müller, försäljningschef för region Asien/Stilla Havet vid Lufthansa Systems AG. Det ligger i linje med nyligen slutförda kontrakt med andra flygbolag och bekräftar programmets användbarhet hos såväl passagerar- som fraktbefordrande flygbolag inom regionen.NetLine/Load ingår som en del av Lufthansa Systems Integrated Operations Control Center-plattform (IOCC), som är den första integrerade IT-plattform i stånd att reglera/styra och övervaka ett flygbolags samtliga, sinsemellan nära förbundna operativa verksamheter, inbegripet tidtabellsstyrning, driftsstyrning, administration av flygbesättningars arbetstider, flygplanering samt vikt & balans-beräkning. IOCCs samlade synerigier tillförsäkrar flygbolagen mycket större ekonomiska fördelar än s k stand-alone-system.