Trafikverket ställer krav på minimilön vid upphandling
Kravet på minimilön är en åtgärd efter den så kallade Laval-domen. Trafikverkets insatser görs för att säkerställa att verkets leverantörer följer lagstiftningen för samtliga arbetstagare. Bakgrunden är att ett lettiskt företag – Laval – utförde en entreprenad i Vaxholm med lettiska arbetstagare. Byggnads krävde att det lettiska företaget skulle teckna svenskt kollektivavtal, vilket skulle ge de anställda 145 kronor per timme, och försatte arbetsplatsen i blockad. Men Laval hade tecknat lettiskt kollektivavtal och väckte talan i Arbetsdomstolen. Till slut fann EG-domstolen att stridsåtgärderna inte var tillåtna och domen kom 2007. Med anledning av Laval-domen har nya regler trätt i kraft den 15 april 2010. En följd av den nya regleringen är att det numera finns en lagstadgad rätt till att vidta stridsåtgärder när arbetstagarna från andra EU-länder inte erhåller minimilön vid arbete som utförs i Sverige. Detta har alltså inte varit möjligt tidigare. Stridsåtgärder kan därför komma att vidtas om arbetstagare har löner som ligger under den lägsta nivån i ett centralt svenskt avtal. Det innebär att facket, till skillnad för vad som var fallet i Vaxholm, kommer att ha rätt att sätta en arbetsplats i blockad under vissa förutsättningar. En sådan förutsättning kan alltså vara att arbetsgivaren betalar lägre lön än vad som följer av det centrala svenska avtalet.En annan följd av den nya regleringen är att det går att ställa krav på minimilön vid upphandling. Det är dock ännu inte möjligt att kräva svenska kollektivavtal.Trafikverket kommer nu att ställa krav på minimilöner i de fall det finns centrala kollektivavtal där sådana löner finns fastställda. Detta för att säkerställa att verkets leverantörer följer lagstiftningen för samtliga arbetstagare.Trafikverket kommer under hösten att skicka brev till samtliga leverantörer för att be dem kontrollera att alla verksamma arbetstagare, inklusive underentreprenörer, följer lagstiftningen.