Betongelement tar tåget till Sverige
I början av sommaren rullade de första åtta av sammanlagt dryga 400 specialcontainrar med tåg från Neubrandenburg i Tyskland till Västerås för slutleverans till byggarbetsplatsen på Lillåudden, där 70 nya lägenheter tar form. I augusti och oktober 2010 följer ytterligare betongelement till byggarbetsplatser i Malmö respektive Stockholm.– Vi har genomfört den mest kostnadseffektiva lösningen för kunden, men också det ekologiskt mest hållbara upplägget för projekten, försäkrar Hansjörg Rodi, styrelseordförande för Schenker Deutschland AG. Genom att utnyttja järnvägen, sparar vi drygt 80 procent CO2-utsläpp på sträckan Neubrandenburg–Västerås jämför med lastbilstransporter.Praefa GmbH har investerat runt 75 000 euro i specialcontainrar för betongelement som är lätta att lasta och lossa. Schenker Deutschland AG sköter hela transportkedjan, från att hantera tomma järnvägsvagnar, samla in vagnar lastade med containeriserade betongelement vid Praefafabriken och dra dem med tåg och på färja till Västerås. DB Schenker ombesörjer också transporten från containerterminalen ända ut till byggplatsen.