Ulf Marklund VD för Railcare Group
Ulf Marklund har de senaste åren arbetat inom Railcares affärsområde (AO) Entreprenad för att optimera detta AO, medan Dan Magnusson sedan 2007 i sin befattning som VD för Railcare Group arbetat med att utveckla Railcare-koncernen från en s k oäkta koncern med många olika verksamheter till ett idag publikt bolag noterat på Aktietorget.Under denna tid har koncernen vuxit från en omsättning runt 60 miljoner kronor till en omsättning strax under 200 miljoner. Verksamheten är idag organiserad till AO Entreprenad respektive AO Transport. Alldenstund Railcare nu övergår till en ny fas, har Dan Magnusson enats med styrelsen om att lämna sitt uppdrag som VD, men kommer att finnas tillgänglig för Railcare under återstoden av innevarande år. Samt fortsätta representera koncernen i ett antal styrelser och i andra projekt.– Jag känner att jag har utfört mitt uppdrag för bolaget så långt jag kan, och alldenstund det nu går in i en ny fas, finner jag det lämpligt att någon annan tar vid, kommenterar Dan Magnusson sitt ställningstagande att nu lämna VD-posten.Upprinnelsen till Railcare-koncernen går tillbaka till 1990–1991, när Ulf Marklund inom Skanska blev engagerad i ett projekt i Hong Kongs välskötta tunnelbanesystem. Tre maskinenheter skulle arbeta i tunnlarna, varav den tredje som Ulf Marklund ansvarade för, skulle städa efter de två första maskinenheterna genom att suga upp lösgjorda markmassor. Denna teknik under begreppet Railvac-maskin köpte Ulf Marklund ut och bildade företaget Railvac tillsammans med Leif Dahlqvist. Samma år inledde de två nyvordna egenföretagarna en inriktning mot järnvägsbranschen.1996 flyttade företaget till nuvarande lokaler i Skelleftehamn, varvid Miljöcentrum bildades, där än idag både Railcare-företag och andra miljöinriktade företag huserar. Maskinförsäljning under namnet Railvac Maskinförsäljning kom igång 1999 och de följande två åren utökades Railcare-Gruppen med företagen Eurovac respektive IM Competence.2002 ombildades Railvac till Railcare, varvid Railvac levde vidare som varumärke för maskinen och metoden, medan Railcare blir namnet på företaget som arbetar med entreprenaden, metoden och nischteknologi. 2003 utvecklades en metod för förstärkning av dräneringstunnor i järnvägsbanken, vilket ledde till etableringen av företaget Railcare Lining.2004 myntades samlingsnamnet Railcare Group för företagen i gruppen. IM Competence ombildas till två bolag, entreprenadbolaget Railcare Contracting med IMCs järnvägstekniska personal, respektive IM Consulting för projekt- och byggledning. Samma år förvärvas Bantåg AB till gruppen. Två år senare ansluts BaneService Danmark AS till Railcare Group, ett företag som marknadsför Railcares koncept i Danmark.Railcare Group AB bildas 2007 som officiellt moderbolag till övriga Railcare-företag och året inleds med offentliggörandet av planerna på en börsintroducering av av Railcare Group AB. Genom ett omvänt förvärv ska Railcare Group AB inledningsvis få 600 aktieägare. Samtidigt rekryteras en ny VD för Railcare Group och koncernen omorganiseras.2008 förvärvade Railcare företaget Three T i Ånge, uthyrningsföretag för lokomotiv, godsvagnar och personal, med uppdragsgivare så som Hector Rail, Banverket, trafikoperatörer och andra verksamma inom järnvägsbranschen. Med Three T ingående i affärsenheten Transporter fördubblas enhetens omsättning.2009 genomförde Railcare en omvänd split, vilket innebar att 200 aktier slogs ihop till en. Samtidigt övergick koncernen redovisningsmässigt från brutet räkenskapsår till kalenderår. Samma år investerade Railcare i två nya, miljövänliga lokomotiv, Vossloh Euro 4000, de första fabriksnya lok som inköpts till Sverige sedan 1987. Med de två loken ökades AO Transports kapacitet.Fr o m 1 maj 2009 genomfördes en större omorganisation för ökad koncentration på kärnverksamheten. AO Konsulter, vari dotterbolaget IM Consulting ingick, såldes till tre personer ur koncernens ledning i en s k management buy-out, samt en extern konsult. Railcare behåller härvid 30 procent av ägarskapet i bolaget, och anlitar framledes bolagets, nu namnändrat till Atumo AB, specialtjänster och utbildningar.AO Trumrenovering och AO Export inordnades under AO Entreprenad för bättre lednings– och säljresurser, medan ekonomi– och administrationsfunktion inordnas under respektive AO.AO Transports dotterbolag Railcare Tåg har trafiktillstånd och utför godstransporter med hög flexibilitet. Tyngdpunkten ligger på timmertransporter med specialkonstruerade vagnar.Med 75 anställda medarbetare omsätter Railcare Group AB närmare 200 miljoner kronor. Koncernen strävar efter att finna nya lösningar på gamla metoder samt att, baserat på industritänkande utifrån, tillföra kompetens till järnvägsbranschen. Koncernen verkar främst inom Skandinavien. Metoder och maskiner exporteras i samarbete med Disab Vaacum Technology i Eslöv.