Kion tar Still och OM till altaret
Amerikanska Kion-koncernen, som också äger tyske trucktillverkaren Linde Material Handling GmbH i Aschaffenburg (sedan moderbolaget, gastillverkaren Linde, renodlade sin verksamhet på just gas), slår samman sin Hamburgbaserade trucktillverkare med sin italienske truckbyggare till en betydligt större men effektivare organisation med kraftigt breddat produktprogram. OM driver två truckfabriker, i Bari respektive Brescia.Medan Still främst är känt för sina motviktstruckar, ingår i OMs produktprogram jämte motviktstruckar också inomhus- eller lagertruckar, från enklaste gaffellyftvagnar via allehanda staplare till skjutstativare, förarlyftande plocktruckar och smalgångstruckar. Samt dragtruckar. Kapacitetsmässigt täcker OM det mesta från 1 ton upp till och med 10 ton. Motviktsprogrammet omfattar såväl förbränningsmotordrivna truckar som batteridrivna truckar. Transmissionsmässigt arbetar OM med hydrodynamisk drift, till skillnad från Linde som utmärker sig med sin hydrostatiska drift (som f ö firar 50-årsjubileum av det första framträdandet på industrimässan i Hannover).Medan Still vidareutvecklar sina truckar till energieffektivt miljövänlig hybriddrift, fokuserar OM mera på konventionella truckar till användare som snarare är intresserade av ett attraktivt prisläge än på slitstyrka i flerskiftsdrift.Det italienska nätverket ska bestå av ett huvudkontor i Lainate, sex regionavdelningar och 69 återförsäljare, med tillsammans 2 400 anställda, runt 1 000 hos Still och ca 1 400 hos OM. I Sverige säljs OMs truckprogram av det relativt unga truckföretaget altiTruck som har sitt huvudkontor i Vessigebro vid Falkenberg och serviceverkstäder i Kungälv, Hisings-Backa, Varberg och Halmstad. Plus samarbetar med truckföretag i Värmland, Småland, Stockholm och Skåne.Enligt Still Danmark A/S´ VD Gerner Hoppe kommer man nu att kunna bredda sitt produktprogram väsentligt med truckar från de två italienska fabrikerna. Däribland ett helt nytt motortruckprogram inom lyftkapacitetsintervallet 1,5–3 ton.OMs upprinnelse går tillbaka till 1917 när företaget grundades i Brescia för att börja tillverka bilar året därpå. 1933 togs företaget över av Fiat-koncernen, men bibehåll sin självständiga ställning. Fyra år senare kopplades OMs fabriker i Brescia respektive Milano samman, samtidigt som produktionen städades upp i tre sektorer omfattande bussar och lastbilar, rullande spårutrustning, jordbrukstraktorer, gaffeltruckar och marinmotorer, inbegripet motordrivna pumpar och kylsystem.1951 tillverkade OM sin första förbränningsmotordrivna gaffeltruck och breddade sin försäljning 1956 såväl på hemmamarknaden som utomlands med hjälp av återförsäljare och samarbetsbolag. 1961 inleddes tillverkningen av lagertruckar i en ny organisation, Pimespo, en akronym för Piccola Industria Meccanica sul Po, etablerad i Luzzara i Reggio Emilia. 1967 inlemmades OM i Fiat-gruppens division Industriella Fordon (Vehicoles Industriales).1970 byggs fabriken i Bari och byggs ut sju år senare. Med förändringarna på lastbilssidan görs OM om till Fiat Carelli Elevatori som en division inom den nya Iveco-grupperingen av fransk-tysk-italienska lastbilstillverkare 1975, varpå Iveco tar över truckfabriken i Luzzara sex år senare.1992 köper tyska Linde Group en del av Carelli Elevatori från Fiat för komplettering av sitt truckprogram. 2001 genomgår fabriken i Bari omfattande renovering, inbegripet två nya monteringslinjer och en ny, modern målningsanläggning. Året därpå byter bolaget tillbaka sitt namn till ursprungliga OM Carelli Elevatori SpA, med anledning av att Iveco avyttrar sina aktier i trucktillverkaren, varför Fiat-namnet inte längre är aktuellt som del av bolagsnamnet.2006 bildas Kion-gruppen av de tre trucktillverkarna Linde, Still och OM, tillsammans med Hydraulics, och bildar ett truck-kluster inom det nya moderbolaget Kion.