DHL och Volvo först med tungt hybridtest
Den nya hybridlösningen kan skapa besparingar i bränsleförbrukningen på upp till 15 procent. Testperioden kommer att pågå under en tvåårsperiod.De tunga lastbilarna drivs av en elmotor och en dieselmotor som kan arbeta parallellt eller tillsammans. Förutom att reducera bränsleförbrukningen gör hybridlösningen även det möjligt att minska emissioner och sänka ljudnivån.DHL och Volvo samarbetar i ett flertal initiativ, som syftar till att förändra tekniken inom logistikbranschen och därmed skapa en renare, säkrare och mer effektiv transportlösning. Samarbetet mellan DHL Supply Chain och Volvo Trucks har utvecklats genom företagens gemensamma intresse för energieffektiviserande teknologier, och DHL har arbetat tätt tillsammans med Volvo kring specifikationerna av det nya fordonet, som utgörs av en så kallad Teardrop-modell framtagen av lastbilstillverkaren DON-BUR.Den nya lastbilsmodellen avtäcktes nyligen i Hatfield, England, och kommer inledningsvis att användas inom och i närheten av London. – Det är viktigt för oss att ligga i framkant när det gäller ny teknik för att reducera koldioxidutsläppen, säger Ian MacAulay, Innovation Manager, UK Fleet Engineering Services, DHL Supply Chain. DHL har ett tydligt åtagande, som innebär att vi ska reducera våra koldioxidutsläpp med 30 procent till år 2020. Han framhåller att den nya utvecklingen inom fordons- och drivmedelsteknologin är avgörande för att man ska nå detta mål– DHL har ambitiösa miljömål, och vi uppskattar att vara en utvald partner i arbetet med att utveckla nya lösningar för en reducering av transportnäringens koldioxidutsläpp, säger Göran Nyberg, Volvo Group UK and Ireland Managing Director.