23948sdkhjf

Q400 som fraktplan till West Atlantic

Svensk-brittiska fraktflygbolaget West Atlantic – Europas största regionala fraktflygbolag – tar i drift kanadensiska Bombardier Q400 i fraktutförande.

Med drygt 400 stycken Bombardier Q400 i drift för passagerarbefordran, är det kanadensiska turbopropplanet (och dess föregångare De Havilland Dash 8, ur vilket det utvecklades) en av de mest lyckade turbopropkonstruktionerna genom tiderna. Nu låter det nybildade svensk-brittiska fraktflygbolaget West Atlantic (se Transport iDag Nr 5/09, sidan 35, för bakgrundsartikel!) bygga om denna flygplantyp till fraktflygplan med 9 tons fraktkapacitet viktsmässigt, respektive 90 m3 volymmässigt.– Med en flygplats-till-flygplats-blocktid i nivå med renodlade jetflygplan, men 20 procent billigare i drift, är Q400 ett synnerligen attraktivt alternativ och passar alldeles utmärkt i vår fraktflygplanflotta, försäkrar Russell Ladkin, ansvarig för Försäljning och Operationell drift vid West Atlantic. Det är idealiskt för varuägare/fraktköpare som har tidsstyrda transportbehov, samtidigt som plantypens allväders-kategori 3-flygplats-egenskaper är av avgörande betydelse, särskilt i vår drift från nordeuropeiska flygplatser under svåra vinterförhållanden.West Atlantics första Q400, som konverteras till fraktplan, togs ursprungligen i drift i januari 2009. Med sin totala lastvolym om 90 m3 erbjuder den samma volymmässiga lastkapacitet som ryms på det containeriserade huvudlastdäcket ombord på en Lockheed Electra, samtidigt som den är 15 procent större i löslastad bulkkapacitet jämfört med ATPs 78 m3 (en flygplantyp som tidigare också byggdes om till fraktversion av West Atlantics svenske delägare West Air Sweden).– Befintliga Bombardier Q400 är f n byggda för att endast frakta flygpost och är försedda med en vanlig passagerardörr i flygplanets främre del, förklarar Russell Ladkin, Den har en något större bagagerumsdörr baktill, och ombord i planet säkras lasten med hjälp av vertikalt hängande nät (”ryssjor”) som håller lasten på plats. Dessutom är flygplantypen ett mycket ”grönt” flygplan med de lägsta avgasutsläppen per tonkm i sin klass. Det är ett utmärkt nisch-flygplan för långa flygdistanser med magert fraktunderlag.West Atlantic förfogar över en flygplanflotta om drygt 50 plan, inbegripet 43 plan av typen British Aerospace BAe ATP-F i fraktversion. Flygbolaget bedriver sin trafik från Göteborg Landvetters flygplats, Coventry Airport respektive Findels flygplats i Luxemburg. Den första till fraktplan ombyggda Q400 beräknas tas i drift i september 2010.Fotnot: Atlantic Airlines bildades 2004 genom ett s k management-buy-out (MBO) från Air Atlantique Group, ett flygbolag bildat 1969 (och som bl a flög klassiska Douglas DC-3 långt in på 1980-talet). West Air Sweden inledde sin flygverksamhet 1962, samt startade fraktflygningar 1991, en verksamhet som utvidgades kraftigt 1996 när bolaget började nattpostflygningar för svenska Posten, komplettrade med dito flygningar för Posten i Norge 2006. West Air Luxemburg började sin flygverksamhet 2003.West Atlantic uppstod 2009 ur samarbetet mellan West Air Europa i Göteborg och Atlantic Airways i Coventry, ett samarbet som pågått sedan november 2008. Med 500 anställda omsätter det nya fraktflygbolaget 125 miljoner euro, vid tidpunkten för samgåendet motsvarande runt 1 375 miljoner svenska kronor. Bolagets flygplanflotta består av 41 stycken BAE Systems ATP fraktplan med 8 tons lastkapacitet, en ATR-72 med likaledes 8 tons lastkapacitet, sex fyrmotoriga Lockheed Electra turbopropplan med 15 tons kapacitet och två Bombardier CRJ200PF med 7 tons lastkapacitet. (BAE står för British Aerospace; efter blott 59 flygplan byggda, upphörde tillverkningen av ATP år 1994.)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062