Finnairs fraktstrategi på rätt spår
– I mitt kontor pryds en av väggarna med två kartor, den ena den vi är vana vid från skolårens geografilektioner med traditionell placering av Europa i centrum, säger Antero J Lahtinen. Den andra kartan visar Asien som kartans centrala blickfång. Med världen betraktad med dessa två synsätt, blir möjligheterna mera uppenbara.Antero J Lahtinen, VD för Finnair Cargo, är övertygad om att Finnairs strategi att fokusera på Asien har varit, och kommer att fortsätta vara, den genomtänkt rätta:– Enligt flera olika prognoser för framtiden, kommer den globala efterfrågan på flygfraktkapacitet att öka snabbare än efterfrågan på passagerarkapacitet under de närmast kommande åren. En av de mest centrala tillväxtregionerna för flygfrakt kommer att bli den Asien-interna flygfrakten inom den egna regionen.För Finnair kommer en snabb tillväxt i flygfrakttrafiken mellan Asien och Europa att öka i betydelse, med ökade affärsmöjligheter att ta vara på. Till den änden har Finnair många fördelar som stöder en sådan utveckling, framhåller Antero J Lahtinen, inte minst en effektiv fraktterminal vid Helsingfors flygplats i Vanda.– Det är bara en tidsfråga innan de asiatiska flygbolagen själva ökar sin flygfraktkapacitet i sin flygtrafik till Asien, är Antero J Lahtinen övertygad om. Därför måste Finnair stärka sin position i konkurrensen om flygfraktvolymerna, för vilket flygbolaget besitter såväl kompetens som viljan att nå framgång.För juli månad ökade Finnairs flygfrakt i ton räknat med 54,4 procent jämfört med motsvarande tidsperiod året innan. Likaså var förändringen över innevarande års sju första månader en uppgång om uppmuntrande 37,1 procent.