Sveriges starkaste lok på Botniabanan
Loket har en topphastighet på 230 km/h och en installerad effekt på 7 000 kW (sju miljoner Watt – motsvarar effekten i cirka 500 normalstora villor) vilket är dubbelt så mycket som X2000 eller ett Rc-lok – det svenska standardloket. Botniabanan är en helt ny järnväg byggd med små lutningar och för hög hastighet. Detta lok kan på Botniabanan dra godståg som väger mer än 2000 ton eller resandetåg i 230 km/h. Dessa “Taurus-lok” är en Europeisk standardtyp tillverkad i över 400 exemplar av Siemens under åren 1999 till 2006. Hector Rail har nyligen köpt ett lok och har option på ytterligare fyra lok. Tack vare hög effekt och bra slirreglering kan loken dra tunga och därmed kostnadseffektiva godståg. Den höga hastigheten kan öppna upp ett helt nytt segment i resandetågsmarknaden. Loken är snabbare än X2000 och tåg bestående av lok och vagnar är betydligt billigare per sittplats än motorvagnståg. - Det är extra roligt att vi som privat operatör kan visa upp ett fordon som pekar ut en helt ny riktning på järnvägsmarknaden i Sverige, säger Mats Nyblom vd i Hector Rail AB. Eftersom loken är universallok är de lika effektiva i resandetåg som i godståg.Som alla nya lok kan dessa lok vid inbromsning omvandla bromsenergin till elektricitet som kan matas ut på elnätet. Järnvägstrafik med denna typ av moderna lok är den mest miljöanpassade formen av landbaserad transport. Hector Rail är Sveriges största privata tågoperatör. Hector Rail har investerat cirka en halv miljard i sin lokflotta som för närvarande består av 32 linjelok.