23948sdkhjf

Green Cargo omorganiserar och säljer ut sitt eget åkeri

En ny organisation ska göra Green Cargo effektivare och bättre anpassat för kundernas önskemål. Omorganisationen innebär bland annat bolaget säljer sina 140 egna lastbilar och utökar samarbetet med externa åkerier.

- Det ska bli enklare att vara kund och medarbetare hos Green Cargo, säger Mikael Stöhr, Green Cargos vd sedan april i år. Vi fokuserar moderbolaget på transporter och TGOJ blir en del av Green Cargo. Vår tredjepartslogistik har gått mycket bra och får nu större frihet som fristående dotterbolag.Green Cargo har strategier och genomarbetade planer på hur företaget ska kunna utvecklas och samtidigt bli mer lönsamt. Mikael Stöhr framhåller att genomförandeförmågan måste bli bättre och för det krävs en enkel organisation med tydlig ansvarsfördelning.- Järnvägstransporter är vår bas och biltransporter blir även i framtiden viktiga för att kunna erbjuda hela transportlösningar, säger Mikael Stöhr. Men vi säljer nu våra egna lastbilar och ökar det samarbete vi har med externa åkerier.Försäljningen av lastbilsåkeriet, som omfattar cirka 140 lastbilar, minskar investeringsbehoven och frigör en del kapital till nödvändiga investeringar i lok, vagnar och IT-lösningar för det framtida transportföretaget. Det gäller även för nuvarande TGOJ som är ett mycket välskött godstågföretag men med en gammal lokflotta.- TGOJ är omtyckt bland medarbetare och kunder men TGOJ behöver kapital, säger Mikael Stöhr. Och Green Cargo kommer att ha stor nytta av deras kunnande när de blir en del av moderbolaget. Vi slipper dubbelarbete och kan effektivisera administration och marknadssidan för hela koncernen.Den nya organisationen träder i kraft i oktober och TGOJ går in i Green Cargos verksamhet i december 2010.Hans Paridon, nuvarande divisionschef i Green Cargo Road, framhåller att biltransporter fortsätter att vara en viktig del av Green Cargos erbjudande. Detta för att klara hela hela transportlösningar även när det inte finns spår eller då järnvägen inte klarar transporten.- Men vi ska sälja våra egna lastbilar och utöka samarbetet med våra externa åkeripartner, säger han. Vi tror att den verksamheten kan utvecklas ännu bättre hos ett företag som har ett renodlat fokus på att utveckla åkeriverksamhet. Och en försäljning minskar koncernens investeringsbehov samtidigt som det frigör kapital till vårt pågående investeringsprogram och våra framtida planer.Processen med att sälja ut Green Cargos åkeriverksamhet och lastbilsflotta inleds omedelbart.- Vårt mål är att få detta klart under hösten, säger Hans Paridon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063