23948sdkhjf

Posten och Volvo testar biobränsle

Tisdag 9 september invigdes Volvo Lastvagnars test med det nya drivmedlet BioDME som har mycket låg klimatpåverkan. Posten Norden är en av samarbetsparterna i testen.

På detta sätt bidrar Posten Norden till utvecklingen av miljöeffektiva transporter och får samtidigt möjlighet att utvärdera alternativa drivmedel för den egna fordonsflottan. Testerna med BioDME är en del i ett utvecklingsprojekt med stöd från EU och Energimyndigheten.Volvo Lastvagnar leder testerna med BioDME i samarbete med svenska Chemrec, företaget som ligger bakom metoden för framställning av BioDME, samt Preem som står för tankstationerna och distributionen av bränslet. Posten Norden är en av flera aktörer som testar drivmedlet och man gör det genom att leasa två lastbilar från Volvo Lastvagnar. De kommer att rulla mellan Stockholm och Jönköping och ingå i Postens fordonsflotta. Testet startar nu i september och kommer att pågå i två år. – Idag finns inte så många tunga lastbilar som drivs med alternativa bränslen på marknaden. Att vara med i testet är ett sätt att påverka och driva utvecklingen framåt. Dessutom får vi själva värdefulla erfarenheter för vår fordonsflotta, genom att testa hur det här bränslet fungerar att köra på i vår dagliga distribution av paket och pall, säger Henrik Boding, miljöansvarig för affärsområde Logistik inom Posten Norden. Posten Nordens vision är att vara ett miljöriktigt val för våra kunder och en prioritering i koncernens miljöarbete är att minska beroendet av fossila bränslen. FAKTA/Bio-DMEJämfört med diesel har drivmedlet BioDME, där DME står för Dimetyleter, 95 procent lägre utsläpp av fossil koldioxid om man tittar på hela livscykeln för de båda bränslena, det vill säga bränslets produktion, distribution samt användningen i fordonet. Inget fossilt koldioxidutsläpp sker när fordonet kör på BioDME. Dessutom innehåller de avgaser som bildas i princip inget sot och DME är i sig inte farligt att andas in. Den del fossilt utsläpp som förekommer sker enbart i samband med distributionstransporterna till tankställena. BioDME kan utvinnas från till exempel spill från virkesproduktion, eller från svartlut som är en restprodukt från tillverkning av pappersmassa. En fördel med BioDME jämfört med andra biodrivmedel är att väldigt lite energi förloras från träråvaran till användning i fordonet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078