SÅ riktar kritik mot ökade vägavgifter
EU-kommissionen kom 2008 med ett förslag till ändringar av det så kallade Eurovignettedirektivet som reglerar medlemsländernas möjligheter att ta ut vägavgifter. Förslaget ger länderna möjlighet att öka kostnaderna för att täcka de indirekta kostnaderna från lastbilstransporter, som buller, trängsel och luftföroreningar. Förslaget behandlas för närvarande av det belgiska ordförandeskapet.Mot den bakgrunden uppdrog den internationella vägtransportorganisationen IRU åt ProgTrans att räkna på vad konsekvenserna av förslaget skulle bli om det genomfördes. Enligt rapporten handlar det i värsta fall om att upp till 3 800 miljarder kronor kommer att skyfflas mellan medlemsländerna varje år och slutsatsen av det är klar. Det blir de stora transitländerna som kommer att bli vinnare medan övriga förlorar.- Om kommissionens förslag från 2008 till ändring av Eurovignettedirektivet genomförs i alla EU-länder, kommer Sverige år 2020 att tappa omkring 900 miljoner kronor om året, säger Bertil Dahlin, Kommunikationschef hos Sveriges Åkeriföretag. Samtidigt kommer då såväl Frankrike som Tyskland att göra en vinst på omkring 17 miljarder kronor per år. Av de 27 länderna i undersökningen kommer Frankrike och Tyskland att tjäna stora pengar, 16 länder gör stora förluster och de övriga 9 ländernas resultat beror på vilket scenario som väljs. Genomgående gör de dock förluster i de flesta fallen.Med tanke på vad studien kommit fram till ska det bli mycket intressant att höra hur vägavgifternas förespråkare och ländernas beslutsfattare kommer att förklara för sina medborgare varför de vill införa ett system som dränerar statskassan på pengar säger Bertil Dahlin.