DSV Road inför positioneringstillägg
Henrik Holm, vd i DSV Road AB i Sverige, konstaterar att svensk industri för närvarande är inne i en extrem tillväxtfas.- Det verkar som om lågkonjunkturen ligger långt bakom oss, säger han. Det går riktigt bra för svensk produktion med ett produktionsindex som pekar rakt upp inför de närmaste månaderna. I övriga Europa är tillväxten betydligt lägre.DSV kan med glädje även konstatera att godsvolymerna har ökat enormt mycket den senaste tiden.- Tyvärr är dock efterfrågan på transporter väldigt ojämnt fördelad då importen från kontinenten har stigit betydligt kraftigare än exporten, säger Henrik Holm. En situation som leder till brist på lastbilar med ökade åkerikostnader som följd samt extrema obalanser där vi i dagsläget tvingas skicka tomma bilar för att få hem godset till våra kunder.För att kunna erbjuda en hög kvalitet och service till bästa möjliga pris, strävar DSV efter att optimera sin produktion och skapa så effektiva transportlösningar som möjligt.- Det innebär bland annat att vi måste utnyttja våra ekipage optimalt, vilket inte är möjligt under rådande förhållanden, säger Henrik Holm. Vi är därför tvingade till omedelbara åtgärder för att klara situationen i höst. För att kompensera oss för våra ökade kostnader måste vi tyvärr ta ut ett tillfälligt positioneringstilläg på 0,09 kronor per kilo av all import från Öst-, Central-, Mellan och Västeuropa, säger Henrik Holm. Berörda länder är Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Ungern, Bulgarien, Kroatien, Rumänien, Serbien, Montenegro, Slovakien, Slovenien, Turkiet, Grekland, Italien, Österrike, Schweiz, Tyskland, Benelux, Frankrike, Spanien och Portugal.Tillägget träder i kraft från och med den 15 september och gäller till den 15 december 2010 då DSV förväntar sig en stabilare marknads- och balanssituation.