Gränslös framtid för tågen
I princip ar EU positiva till gränsöverskridande järnvägstrafik inom unionen. EU:s målsättning är att ett godkännande från en medlemsstat ska vara tillräckligt för att ett tåg ska få rulla över nationsgränser. Syftet med direktiv 2008/57/EG, ”driftskompatibilitetsdirektivet”, är just att förenkla processen med att godkänna tåg för trafik.Direktiv 2008/57/EG trädde i kraft den 17 juni 2008 och ska nu införlivas i svensk lagstiftning. Regeringen beslutade i december 2009 att tillsätta en särskild utredare med uppdrag att föreslå hur det nya driftskompatibilitetsdirektivet och ett par andra direktiv ska genomföras i Sverige. I dagarna lämnade utredaren, Bengt-Erik Johansson, ett delbetänkande.Här en uppräkning av de viktigaste ändringarna i förhållande till tidigare bestämmelser för tågtrafiken:* Alla bestämmelser om godkännande för fordon i bruk integreras i direktivet (tidigare även i artikel 14 i säkerhetsdirektivet 2004/49/EG).* Det ska inte krävas något kompletterande godkännande för att få ta i bruk ett fordon som helt överensstämmer med tekniska specifikationer för driftskompabilitet (TSD). Endast ett godkännande ska krävas för en godsvagn.* Utförligare reglering och förenkling av förfarandet för korsacceptans av fordon som är godkända i en stat.* Att utarbeta ett förfarande för godkännande av fordonstyper. Förenklad process för godkännande av fordon av redan godkänd typ.– Direktivet kommer inte att ändra Transportstyrelsens verksamhet i särskilt hög grad. Föreskriften 2010:116 om godkännande för delsystem av järnväg, som trädde i kraft 1 augusti i år, tar redan höjd för den här förändringen, säger Heléne Jarefors, chef för järnvägsavdelningens analysenhet.Förslaget remissas under hösten och beslut kan komma att fattas i riksdagen under slutet av 2010 om allt går väl.