Yrkesförare = fartsyndare!
Den statistik som Trafikverket grundar sin anklagelse på är dock inte pinfärsk utan det handlar om gamla synder från förra året som presenterades vid ett seminarium i Tylösand nyligen. Senare i år kommer de första siffrorna från årets trafik. Men det är riktigt illa att yrkesförare visar så litet respekt för gällande hastighetsgränser, enligt Claes Tingvall, Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör. Han tycker att tillståndet ska ryka för de åkerier vars förare uppträder som notoriska fartsyndare. – Samtidigt som hastigheterna hos andra trafikanter sjunker, fortsätter yrkesförarna att bryta mot lagen, något som måste stoppas, säger Claes Tingvall till SR Ekot.Enligt Trafikverkets egna mätningar håller till exempel bara var tredje långtradare rätt hastighet på vissa sträckor. Lastbilsförarna och taxiförarna är de yrkesförare som gör sig skyldiga till flest överträdelser av hastighetsgränsen men det finns även många syndare bland bussförarna, enligt Trafikverket. – Det är självklart att bussarna ska hålla skyltad hastighet, vi samverkar med Trafikverket och ett antal av våra medlemsföretag deltar i olika projekt där man mäter och följer upp hastigheterna. Håller man hastigheterna så minskar miljöpåverkan, man spar bränsle vilket leder till bra ekonomi och dessutom blir trafikrytmen lugnare, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör i Bussbranschens Riksförbund. De hårdare tag som Claes Tingvall och Trafikverket efterlyser, indragande av yrkestrafiktillstånd, kan tillämpas redan i dag med gällande lagstiftning. Men möjligheten har aldrig används. Det är numera inte länsstyrelserna utan Transportstyrelsen som håller i tillståndshanteringen och det borde innebära att det ska bli lättare att ta i med hårdhandskarna, tror Trafikverket. Bakgrunden till att lastbilsförarna kär för fort uppges ofta vara förarnas stress att hinna med de uppdrag de har. Även fartsyndande taxi- och bussförare skyller på att tidsnöd fått dem att trycka för hårt på gasen. Enligt Carina R Nilsson, vice vd för branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, säger att förarnas förseelser inte alltid är kända för åkerierna där de är anställda. När en förare blir av med sitt körkort på grund av fortkörning så meddelas inte förarens arbetsgivare att så är fallet. Då blir det väldigt svårt att följa upp händelsen från åkeriföretagets sida, tycker Carina R Nilsson som efterlyser förbättringar som gör att ett indraget körkort omedelbart meddelas också yrkesförarens arbetsgivare. Annars finns risken att en förare kör vidare utan körkort vilket är mycket olyckligt.