23948sdkhjf

Opels transportbilar rejält förbättrade

Opels transportbilsmodeller Movano och Vivaro har genomgått ett omfattande förbättringsprogram som radikalt lyfter de välkända trotjänarna.

På mässan Lastbil 2010 presenterade Opel Sverige tre olika versioner av nya Movano och lika många av nya Vivaro. Framför allt den försnämnda transportbilsmodellen har genomgått ett så radikalt förbättringsprogram på så många punkter att det i princip kan sägas röra sig om ett helt nytt fordon, betonade Opels montervärdar. Men även Vivaro är omfattande förbättrad på en lång rad punkter.Nya Movano drivs av en ny familj fyrcylindriga turboladdade dieselmotorer med common-rail-direktsinsprutning som i sin drivmedelskonsumtion uppges vara ytterst frugala. Motorerna tillverkas med tre olika effektnivåer, 74 kW/100 hk, 92 kW/146 hk respektiv 107 kW/146 hk. Med en 105-liters-dieseloljetank får fordonen en räckvidd av nära 1 400 km på en tankning, vilket förstås främjar effektivt transportarbete när man slipper göra alltför tätt återkommande besök på bensinmackarna.Opels motorkonstruktörer har lagt sig vinn om att drivmedelsförbrukningen ska vara modest även under verkliga körförhållanden och bara vid blandad körning enligt EU-cykeln. Trots mindre cylindervolym än hos den utgående, gamla Movano-modellens motor, presterar nya 2.3 CDTi ett högre vridmoment på låga varvtal, mindre CO2-utsläpp och kommer längre per liter bränsle än föregångsmodellens större motor. Till bättre driftsekonomi bidrar också det faktum att kamaxeln drivs med kedja, vilket reducerar underhållskostnaderna.Alla nya Movano har manuellt sexväxlad växellåda som standard. Automatisk Easytronic-låda, som kombinerar hög effektivitet med bekvämligheten att slippa handspetta växlarna, är tillval i de båda motorstarkare versionerna. Alla tre motorerna uppfyller förstås emissionskraven i Euro 4 och kommer med dieselpartikelfilter som standard. En speciell ekonomisk motorvariant med små CO2-utsläpp kompletterar motorprogrammet under senare hälften av innevarande år.Nya Movano uppges ha den lägsta drivmedelsförbrukningen med därmed sammanhängande lägsta emissionsnivåer inom sitt segment – från 0,78 l/milen respektive 203 g CO2/km – vilket spelar fordonsägare i händerna i länder där fordonsskatten baseras på CU2-utsläppsnivåerna. Den totala driftskostnaden är enligt Opel sänkt med 10 procent jämfört med förra, utgående generationen Movano. Driftkostnaderna beräknas på löpande underhållskostnader, försäkring, värdeminskning och drivmedel under fyra års tid eller motsvarande 150 000 km. Beräknad livscykellängd uppges till ca 400 000 km.Underhålls- och slitagekostnader ligger 24 procent lägre jämfört med föregångar-generationen, inte minst tack vare ökad slitstyrka hos kopplings- och bromsdetaljer. Motoroljans bytesintervall är nu utsträckt till 40 000 km, eller en gång om året, beroende på vilket som råkar inträffa först. Kylvätskan tarvar byte blott var 160 000:e km, jämfört med 120 000 km hos föregångar-generationen.Tack vare en unik modulplattform kan nya Movano göras antingen framhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Tungt lastad får nya Movano bättre fäste för drivhjulen med bakhjulsdrift, liksom även ökad dragförmåga. Tvillingmonterade bakhjul finns tillgängliga för skåpbilsversionen, till ramrena chassier (för kundspecifik påbyggnad) och till dubbelhyttmodeller. Vidare är det standard på modeller med 4,5 tons totalvikt, men tillval till 3-tonsmodeller. Hos framhjulsdrivna modeller sitter motorn tvärsmonterad, medan bakhjulsdrivna modeller har motorn längsmonterad.Nya Movano tillverkas i fyra olika fordonslängder om upp till 4,4 m lastlängd samt upp till 17 m3 lastvolym i L4-versionen. Skåpversionerna kommer med tre takhöjder och generösa lastutrymmen som sträcker sig ända upp till 17 m3, med en max lastlängd om 4,4 m (4 383 mm). Max totalvikt kan vara upp till 4.5 ton med max last om upp till 2,5 ton, beroende på karossvariant. Som dragbil förmår nya Movano dra upp till 3 ton, vilket ger ekipaget en max tågvikt om 7,5 ton.Hos framhjulsdrivna modeller ligger lasttrösklarna lågt, vilket gör lastutrymmet lätt åtkomligt, och skjutdörrar och bakdörrar med vid öppningsvinkel underlättar lastning och lossning av lastutrymmet. För de bakre dörrarna är 180° öppningsvinkel standard medan en ökning av öppningsvinkeln till 270° kan specificeras som tillval vid bestälning av fordonet.Den standardmonterade skjutdörrens lasthöjd uppgår till 1,78 m, med en max bredd av 1,27 m. Därmed är det fullt realistiskt att lasta Europallar (1 200 x 800 mm) långsideshanterade med gaffeltruck. På L1-versionen däremot begränsas dörrbredden till 1,05 m, vilket tarvar kortsideshantering av lastpallar vid lastning med gaffeltruck. Lastning/lossning underlättas också av den bakre dörröppningens bredd om 1,58 m, samt max lasthöjd om 1,82 m. Lastbredden mellan hjulhusen krymper förstås till 1,38 m, medan raka och rena karossidor är liktydigt med optimal volymseffektivitet.Också förarutrymmet har plussats på i nya Movano med 5,7 cm. Ratthöjden är justerbar till induviduell förarnivå för att passa alla slags förare, korta som långa och däremellan. Likaledes för stolarnas inställningsmöjligheter legio för personindividuellt bekvämaste sittställning. Krockkudde vid förarplatsen och trepunktsbälte med försträckning och G-kraftbegränsare är standard. Som tillval kan specificeras krockkudde vid medföljande resenärs plats, stolsintegrerade sidokrockkuddar samt strålkastare med kurvljus (som lyser upp i sidled vid kurvtagning).Låsningsfria ABS-bromsar med EBD elektronisk bromskraftsfördelning är förstås också standard i alla modeller, medan ESP/ESC elektroniskt antisladdsystem av naturliga skäl är standard i alla bakhjulsdrivna varianter, men tillval för de framhjulsdrivna varianterna.Med modellår 2011 ingår 3 års underhållsavtal, 3 års Opel Assistence och 3 års garanti till nya Movano och nya Vivaro. Med 3x3-programmet förstärks Movano- och Vivaro-ägares situation i vått och torrt under de tre första åren. 3x3-programmet följer det individuella fordonet vid ägarbyte och gagnar således även nästa ägare, därest fordonet skulle råka byta ägare under sina tre första levnadsår.Även nya Vivaro har genomgått en omfattande ansiktslyftning, speciellt inne i förarhytten med ny instrumentering med integrerad växlingsindikator, tydligare formgivning och farthållare (Cruise Control) på ratten. I likhet med Vivano är det generöst med utrymmen för att stuva personlig utrustning och arbetsparafernalia. Vivaros 2-liters turbodieselmotorer har förfinats till ännu längre driven återhållsamhet i fråga om drivmedelstörst samt därmed sammanhängande reducering av miljöskadliga emissioner.2.0 CDRI-motorn byggs i två utföranden med 66 kW/90 hk respektive 84 kW/114 hk. För versioner med dieselpartikelfilter (DPF) har underhållsintervallerna tänjts ytterligare till 40 000 km eller en gång årligen, beroende på vilket som råkar inträffa först. Den reducerade drivmedelsförbrukningen hos de två DPF-utrustade 2.0 CDTI-motorerna bidrar till ytterligare reducerade driftskostnader. Beroende på modell, ligger drivmedelsförbrukningen mellan 0,77 och 0,78 l/milen uppmätt enligt EUs blandade körcykel.Som alternativ till den standardmonterade manuellt sexväxlade växellådan erbjuds till de två starkaste dieselversionerna en sexväxlad automlåda, Techshift.Med introduktionen av nya Movano och nya Vivaro markerar Opel definitivt sitt intresse att inte ge tappt i den hårda kampen om den europeiska respektive nordiska transportbilsmarknadernas marknadsandelar. Opels mål för nya Movano är ambitiösa: 2013 ska den nya generationen Movano har fördubblat den utgående generationens årliga försäljningsvolym på 10 000–15 000 enheter i Europa. Således 20 000–30 000 enheter vid utgången av 2013, viket kommer oss att få se dubbelt av Movanos på de svenska vägarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063