Finputsad driftsekonomi lyfter nya VW Caddy
Med massiva 43,6 procents marknadsandel på hemmamarknaden har Volkswagen Caddy befäst sin ställning som Tysklands bäst säljande transportbil, medan dess ställning på den europeiska marknaden med 16 procents marknadsandel inrangeras bland de tre bäst säljande fordon i sin klass. På den svenska marknaden har den likaledes intagit en särställning i de senaste årens försäljningsstatistik.– Till och med på den avlägsna australiska marknaden är Caddy oomstridd marknadsledare, försäkrar Jens Ocksen, medlem av Volkswagen Nutzfahrzeuges företagsledning och ansvarig för Produktion. Globalt har hittillsvarande generationer av Caddy inom loppet av bara sex år (2004–2009) sålts till ett antal av runt 800 000 enheter, och med den nya generationen av Caddy räknar vi med att produktionen i polska Poznan nästa år kommer att passera 1 miljon fordon.Med fyra år som fabrikschef för Volkswagen Nutzfahrzeuges produktionsanläggning i Poznan är Jens Ocksen onekligen väl skickad att uttala sig i ämnet, med ledning av de insikter om de polska bilindustriarbetarnas höga utbildningsnivå och dito ambitionsnivå att förbättra sin levnadsstandard genom maximalt lojal uppställning för sin arbetsgivare, som Jens Ocksen vunnit under sina år som platschef. (Dessförinnan var han stationerad som VWs chef på Taiwan, en annan framåtsträvande industrination.)Med nya Caddy introduceras några utrustningsnivåer som standard på samtliga modeller, alltså inte längre som tillval, vilket fortfarande är fallet i konkurrerande transportbilsleverantörers utbud. En sådan först-i-klassen-med-utrustning är elektroniskt Tantisladdsystem ESP (Elektronisches StabilizierungsProgramm). Caddy fortsätter också att vara första och enda fordon i sin klass som erbjuds med permanent fyrhjulsdrift, kallad 4Motion, som alternativ till framhjulsdriften. Drivkraften till de fyra hjulen fördelas av den senaste generationens elektroniskt reglerade Haldex-koppling. Nya Caddy blir också den enda modell i sitt marknadssegment med möjlighet att välja en effektiv 6- eller 7-växlad dubbelkopplingslåda DSG (DoppelSchaltGerät) och backstartstöd HSA (HügelStartAssistent).Med nya Caddy introduceras också ffg en möjlighet att avlägsna inte bara den tredje sätesraden (tillval) utan även den andra sätesraden. För normallånga Caddy öppnar det tillgång till ett lastutrymme om 3 030 liter (dygt 3 m3) – med gods ända upp till taknocken – medan motsvarande värde för långa Caddy Maxi uppgår till hela 3 880 liter (eller närmare 4 m3). Synnerligen attraktivt för hantverkare och serviceföretag är möjligheten till drygt 3 m lastlängd på passagerarsidan med Caddy Maxi inredd med Flexi-Seat Plus Pack. Varvid lastkapaciteten då ökar till bäst-i-klassen 4,7 m3.Standard i Caddy Maxi Trendline och Comfortline, men tillval i övriga modeller är en tredje stolsrad som höjer antalet medföljande till sju personer.Till nya Caddy-generationen har sex helt nya högteknologiska sex helt direktinsprutade, turboladdade motorer utvecklats, fyra dieselmotorer och två bensinmotorer. Därtill finns extra drivmedelseffektiva motorvarianter med s k BlueMotion-teknologi. Samtliga uppfyller avgaskraven i Euro 5-normen.De turboladdade 4-cylindriga dieslarna med 16 ventiler byggs i fyra effektklasser: 55 kW/75 hk, 75 kW/102 hk, 81 kW/110 hk och 103 kW/140 hk (kiloWatt/hästkrafter). Samtliga försedda med synnerligen tystgående, effektiv direktinsprutning av commontail-typ och med partikelfilter som standard. 102-hästars-TDI-dieseln kan som tillval specifieras med 7-växlad DSG-växellåda. Till den motorstarkare 140-hästars-TDI-dieseln finns alternativt en 6-växlad låda att tillgå. 110-hästars TDI-dieseln erbjuds uteslutande som fyrhjulsdriven 4Motion-version.För bensinbrännare finns två nya högteknologiska direktinsprutade och överladdade fyrcylindriga 1,2-liters TSI-motorer. De höggradigt bränslesnåla bensinmotorerna byggs i två effektklasser: 63 kW/86 hk respektive 77 kW/105 hk. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen för den starkare varianten ligger på endast 0,66 l/milen, med motsvarande CO2-utsläpp av 154 g/km i Caddy Skåp. Jämfört med föregående Caddy-generation som nya Caddy avlöser, innebär det en reducering av förbrukningen med 0,16 l/milen, vilket motsvarar en 21 procentig minskning.En annan exceptionellt frugal och effektiv bensinmotor till Caddy och Caddy Maxi är naturgasversionen (CNG) som går i arv från föregående Caddy-generation, 2.0 EcoFuel, som presterar 80 kW/109 hk.Den mest drivmedelseffektiva motorvarianten är 75 kW/102 hk 1,6 TDI med bränslesparande BlueMotion-teknologi som vid blandad körning förbrukar blott 0,49 l/milen i Caddy Skåp. Med 0,06 l/mil lägre förbrukning reduceras CO2-utsläppet till 129 g/km. Den låga förbrukningen ger fordonet en teoretisk räckvidd om 1 176 km på en tankning,m vilket med ett dieselpris räknat på 12 kr/l ger en drivmedelskostnad om endast 5:88 kr/milen.Även nya Caddy finns i både skåp- och kombiutförande, vilka tillsammans svarar för 70 procent av den totala försäljningsvolymen (skåpmodellen utan sidorutor aktertill). Modellseriemässigt har Caddy reviderats såtillvida att de nu indelas i Caddy Startline, Caddy Trendline respektive Caddy Comfortline. Basmodellen Trendline ersätter hittillsvarande Caddy Life, medan mellanmodellan Comfortline efterträder den lyckade speciella Style-modellen. Mest påkostade modellinje blir Comfortline Edition som avlöser Style Edition.Ny standard ute på kontinenten för samtliga modeller är tända strålkastare även dagtid, vilket ju inte innebär någon förändring för den svenska importen av nya Caddy. medan extrautrustningen i det nya modellprogrammet omfattar bl a adaptivt kurvljus integrerat i de främre dimljusen, lastbågar (standard på Comfortline) och ett nytt radio-/navigationssystem. RNS 315.Som prisexempel anger Volkswagen Transportbilar 112 700 kr för skåpversionen samt 127 900 kr för Startline, båda med 63 kW TSI-motor, exklusive moms. I Sverige lanseras nya Caddy under Vecka 45 (8 november 2010).