23948sdkhjf

Nytt retursystem för internationell distanshandel

Swiss Post International erbjuder en ny lösning för internationellt verksamma distanshandelsföretag att klara sina e-handels-kunders behov att kunna returnerar paket kostnadsfritt från 18 europeiska länder.

Med det nya systemet kan distanshandelsföretagen bifoga en förfrankerad returetikett med alla sina försändelser eller på begäran skicka en via Internet. Den nya returlösningen omfattar gränsöverskridande distanshandel mellan 18 europeiska länder. För e-handelsföretag öppnar det en möjlighet till smidigare hantering av returförsändelseproblematiken.– Det internationella retursystemet ger distanshandelsföretagen en konkurrensfördel på de enskilda marknadern, säger Thomas Sjölin, VD för Swiss Post International Scandinavia. De kan nu erbjuda sina kunder en mycket smidig och enkel hantering vid returer av små paket om upp till 2 kg kollivikt, i många från länder där detta tidigare inte var möjligt.E-handelskonsumenten kan lämna in sina returförsedda paket på alla ställen där det finns postinlämning eller en vanlig brevlåda. Det är e-handelsföretagen själva som står för kostnaden av returerna. Följande länder omfattas av Swiss Post Internationals nya upplägg:Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Lettland, Luxemburg, Nederländerna, Sverige, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Tyskland och Ungern. För returer från Island, Norge och Schweiz måste e-handelskonsumenten också fylla i en tulldeklaration, typ CN 22, och klistra den på paketet, alldenstund dessa länder alltfort står utanför EU-gemenskapen.Fotnot: Swiss Post International är specialiserade på gränsöverskridande brev- och varuförsändelser, direktreklam, dokumenthantering och e-handel för företag. Med drygt 8 000 anställda i drygt 20 länder utanför Schweiz uppnåddes en omsättning under det gångna kalenderåret på 1,2 miljarder euro, vilket motsvarar ca 20 procent av moderbolaget Swiss Posts totala omsättning på 5,8 miljarder euro.Swiss Post Solutions lämnar anbud på nya postnära tjänster, till vilka hör dialoglösningar så som produktion av direktmail och medlemskort, digitalisering och scanning av dokument, hantering av internpost och arkiveringstjänster samt omfattande e-handelslösningar och konsulttjänster.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062