Blybatteri tar steget till hybridbil
Ett elektriskt hybridfordon kombinerar en vanlig förbränningsmotor med en elmotor för att på så vis spara drivmedel jämfört med traditionellt framdrivna fordon. Genom att ett sådant hybridfordon är utrustat med dubbla drivsystem, behöver det inte återvända till laddningsstationen som plugin-bilar eller elfordon måste. Elektriska hybridfordon laddar batterierna via generatorer, som också tar tillvara rörelseenergin från inbromsningar och lagrar den i batterierna. Blybatterier har hittills fått kliva åt sidan för nickelmetall-hydrider och litiumbatterier i hybridfordon. Men med Exide Technologies nyutvecklade avancerade AGM-batteri kommer blybatteriet åter till heders. Ett sådant batterisystem, monterat i en Honda Insight, visas på Automechanica-mässan 14 – 19 september i Frankfurt am Main.– Det är ironiskt att det 151 år gamla blybatteriet kan förändras för att uppfylla de behov som nya hybridbilar har, säger dr Paul Cheeseman, ansvarig för Global Engineering and Research vid Exide Technologies, Inc. Trots blybatteriernas höga effekttäthet har de länge förbisetts som energikälla för elektriska hybridfordon, alldenstund dagens konstruktion inte varit optimal. I själva verket stämmer de krav ett hybridfordon ställr på batteriet med korta, frekventa cykler och sporadiska överladdningar mycket väl överens med de utmärkande dragen för AGM-batterierna när de kombineras med tillsatser av kol.Som en av de första batteritillverkarna lanserade Exide Technologies i fjol batterier för mikrohybridfordon. Sådana fordon saknar elmotor, men är utrustade med start-stopp-system, som låter batteriet ta över driften av elektriska system när fordonet står stilla. Mikrohybrider är första steget på skalan från traditionella fordon till elfordon.– Vi levererar redan avancerade AGM-batterier för 12-volts-tillämpningar och utvecklar lösningar med högre spänning fö hela skalan av hybridfordon, omvittnar Michael Geiger, ansvarig för Original Equipment Sales vid Exide Europe.Exide Technologies har satsat mycket på forskning och utveckling (FoU) kring avancerade lösningar för blybatterier och kan idag dela in AGM-batterier med koltillsatser i tre generationer:* Första generationen AGM-batterier väger ca 90 kg och är ett traditionellt batteri med koltillsatser i de negativa plattorna för att förbättra laddningsmottagligheten.* Andra generationen liknar den första, men är utformat med tunnare elektroder som ger större reaktionsyta och därmed reducerad egenvikt till ca 45 kg. Gen 2 genomgår f n omfattande utprovningar hos Exide och är den typ av batteri som är installerat i Honda Insight under Automechanika.* Tredje generationen väger ca 20 kg och kommer att ha ännu tunnare elektroder och innovativa tillskott som porösa, ihåliga mikrosfärer. Dessa celler förväntas ha en energitäthet närmare 800 W/kg, vilket är nästan detsamma som hos nickelmetallhydrider. Men priset blir mindre hälften av nickelmetallhydridernas prisnivå. Gen 3 befinner sig under utveckling och ska testas i hybridfordon under 2011.Fotnot I: Vart-annat-års-mässan Automechanica visar ett brett spektrum av produkter så som bildelar, produkter för biltvätt, utrustning till bensinstationer, IT-produkter och tjänster m fl tillbehör. På förra Automechanica 2008 ställde 4 600 utställare ut sina produkter & tjänster som studerades av närmare 160 000 mässbesökare.Fotnot II: Exide Technologies, Inc, är verksamt i drygt 80 länder och fördelat på fyra globala affärsgrupper: Transportation Americas, Transportation Europe and Rest of World, Industrial Energy Americas, Industrial Energy Europe and Rest of World. Transportation-divisionen levererar originaldelar och reservdelar till bilar, lastbilar, lantbruksmaskiner, marinmaskiner, samt ny teknik för hybridfordon. Industrial-divisionen levererar produkter för telekomsystem, solcellsanläggningar, järnvägar och avbrottsfri strömförsörjning, samt batterier till gaffeltruckar med fler kommersiella fordon.