Fysikdoktor Lufthansa Cargos nye IT-chef
– En äkta Lufthanseat lämnar oss nu, konstaterar Peter Gerber, ledamot av Lufthansa Cargos företagsledning och ansvarig för Finanser och Personalfrågor, om sin mångåriga medarbeterska Silke Lehnhardt, 46 år, som efter 22 år – praktiskt taget hela sitt yrkesmässiga liv – nu slutar vid LHCAG och går vidare till en ny post som Senior Vice President (vVD) med ansvar för IT, Finanser, Personal (HR) och KoncernHuvudkontor vid Deutsche Telekom AG.Under sina år vid 17 år vid moderbolaget Lufthansa respektive fem år vid Lufthansa Cargo har Silke Lehnhardt varit den drivande kraften bakom utvecklingen och driftsättningen av koncernens intranät samt även lärosätet Lufthansa School of Business. Som högsta informationschef vid Lufthansa Cargo har hon också varir ansvarig för fraktflygbolagets IT-funktioner globalt. Peter Gerber:– Lufthansa-koncernen är Silke Lehnhardt ett stort tack skyldig för hennes utomförträffliga arbetsinsatser.Långvägaren vid LH/LHCAG efterträds av dr Roland Schütz, 42 år, på posten som Chief Information Officer vid Lufthansa Cargo AG. Han kommer närmast från en post som Chief Operating Officer Infrastructure Services vid koncernens affärsdrivande mjukvarubolag Lufthansa Systems, som han beklätt sedan november 2005. Dessförinnan har han innehaft olika ledande befattningar vid Fiduca IT AG. Sin doktorsgrad har Roland Schütz erövrat inom den akademiska disciplinen fysik.– Med sina omfattande kunskaper om den kommersiella luftfarten och om Lufthansa-koncernen är han som IT-expert idealiskt skickad att leda utvecklingen av våra IT-processer, bedömer Peter Gerber.Fotnot: Under räkenskapsåret 2009 forslade Lufthansa Cargo runt 1,5 miljoner ton frakt och post i ett sammanlagt transportarbete omfattande 7,4 miljarder betalande frakttonkilometer (ftkm) med hjälp av runt 4 500 anställda världen runt. Fraktflygbolaget trafikerar runt 330 destinationer i drygt 100 länder med en egen fraktflygplanflotta av ca 19 McDonnell Douglas MD-11F bredbukiga fraktflygplan plus buklastrumskapaciteten i moderbolaget Lufthansas respektive dotterbolaget Austrian Airlines trafikflygplan. I tillägg till detta bedrivs också en omfattande landsvägsburen truckingverksamhet.