Varsel för flygtekniker
Bakgrunden till konflikten är att facket vill ha bättre skydd mot att arbetsgivare säger upp lokala avtal och på andra sätt försämrar flygteknikernas villkor lokalt. Sådant gör att eventuella förbättringar i det centrala avtalet kan bli värdelösa. Arbetsgivarna vill att flygteknikeravtalet bara ska gälla dem som arbetar som både B1 och B2-tekniker. Detta öppnar för att en stor del av flygteknikerna istället skulle omfattas av Riksavtalets villkor för mekaniker, och därmed risk för lönesänkningar. Att säkra teknikernas villkor i dessa frågor kostar egentligen ingenting för arbetsgivarna. Transports förbundsordförande Lars Lindgren anser att FlygArbetsgivarna snarare ägnar sig åt utpressning än förhandling. – Först och främst vill vi få arbetsgivarna att börja förhandla som en självständig och ansvarstagande part. Nu tvår man sina händer med hänvisning till övriga Svenskt Näringsliv. Centralstyrningen på arbetsgivarsidan hotar hela förhandlingsmodellen, anser han. – Arbetsgivarna vill inte ens säkra de nuvarande villkoren. Det är oseriöst och respektlöst både mot yrkeskåren och motparterna. Vi har kommit till förhandlingsbordet med en konstruktiv inställning – och för att förhandla, säger SFF:s ordförande Ola Blomqvist. Hur kommenterar då arbetsvgivarorganisationerna konflikten? Inte mycket ännu sent på måndagseftermiddagen den 27 september:– Vi har i nuläget ingen annan kommentar än att vi tagit en första kontakt med medlingsinstitutet samt att vi informerat våra medlemsföretag, säger Dag Gustavsson, pressekreterare på Transportgruppen. FAKTA/FlygvarsletVarslet träder i kraft 7 oktober och innebär i korthet blockad mot övertidsarbete vid samtliga företag anslutna till Flygarbetsgivarna samt arbetsnedläggelse vid tre företag.