”Nya avgifter – nej tack!”
En majoritet av de svenska transportorganisationerna gör gemensam sak och sågar Transportstyrelsens förslag till ny avgiftsfinansiering för myndigheten. Förslaget går i helt motsatt riktning till den så kallade ”Jönköpingsdeklarationen” som bland annat initierats av Näringsdepartementet och som nyligen undertecknades av varuägare, transportbranschen och offentliga aktörer. I denna återfinns bland särskilt angelägna åtgärder att göra en samlad översyn av den svenska transportnäringens kostnadsläge och konkurrensförmåga. Transportstyrelsens avgiftsfinansiering är ytterligare en pålaga ovanpå andra förslag som nu föreslås i den politiska agendan och som direkt kommer att påverka transportföretag och transportköpare. Näringslivsorganisationerna uttrycker därför sin oro för denna utveckling och anser att det saknas en samlad konsekvensanalys av de sammantagna effekterna på transportsystemet. Vad innebär pålagorna i förlängningen för svensk industris och handelns konkurrensförmåga? Hur påverkas människors mobilitet och möjlighet att ta sig till städer och arbetsplatser? Det frågar sig näringslivsorganisationerna. I ett gemensamt remissvar avstyrker näringslivsorganisationerna därför Transportstyrelsens förslag till avgifter inom myndighetens verksamhet. Istället föreslår man att regeringen ger ett gemensamt uppdrag till Tillväxtverket, Tillväxtanalys och Trafikanalys att genomföra en samlad utvärdering av effekterna av både Transportstyrelsens och andra aviserade avgiftshöjningar och pålagor. Exempel på avgifternas negativa effekt:Avgifterna för flertalet flygbolag höjs sammantaget med 300-400 procent. Transportstyrelsen påpekar till och med själva att en del småbolag kan bli tvingade att lämna marknaden. Förslaget innebär bland annat också en avgiftshöjning på 42 miljoner kronor för järnvägen, vilket kommer att sammanfalla med den planerade fördubblingen av banavgifterna – 8,8 miljarder kronor mer än dagens avgiftsnivå.För vägtransportsidan är avgifterna närmast att betrakta som ytterligare en skatt och kommer dessutom belasta företagen med administrativa kostnader. Ökade kostnader försvårar också för projektet att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel, ett branschprojekt som applåderats av politiker från alla partier. För sjöfarten blir detta ytterligare en pålaga på ett redan avgiftsbelastat transportslag, och detta trots dess stora miljöfördelar.FAKTA/Organisationerna som sågar TransportstyrelsenNäringslivets Transportråd, TransportGruppen, Sveriges Åkeriföretag, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svenska Flygföretagens Riksförbund, Sveriges Redareförening, Branschföreningen Tågoperatörerna, Sveriges Hamnar.