Grängesberg Iron och Oxelösunds Hamn i nytt samarbete
Gruvdriften i Grängesberg planeras starta på nytt inom fem år, med en målsättning att producera minst 2,5 miljoner ton järnmalmsprodukter per år.Den anrika gruvan i Grängesberg lades ned 1989, men nu pågår förberedelser för att återuppta gruvdriften. De kvarvarande mineralresurserna, som räcker för brytning i flera decennier framöver, bidrar till projektets styrka, liksom den järnväg som i dag sträcker sig hela den 25 mil långa sträckan från gruvområdet till hamnen i Oxelösund.- Den gemensamma avsiktsförklaringen mellan oss och hamnen är ett viktigt steg mot ett framtida samarbete och visar vilka stora logistiska fördelar som Grängesbergsprojektet har, säger Gösta Bergman, styrelseordförande i Grängesberg Iron AB.Grängesbergsgruvan och Oxelösunds Hamn har ett gemensamt förflutet i och med att Grängeskoncernen tidigare ägde både gruvor, hamn och järnvägen däremellan. Både Grängesbergsgruvan och Oxelösunds Hamn är i dag klassade som riksintresse.- Det är vår unika infrastruktur som kopplar ihop sjö- och järnvägstrafik som gör att Grängesberg Iron väljer att inleda samarbetet med Oxelösunds Hamn, säger Erik Zetterlund, vd i Oxelösunds Hamn AB. Det är vi stolta över. Vi har effektiv teknik för omlastning från järnväg till fartyg och vi är profilerade med tunga bulkflöden i stora fartyg.Järnmalmsprodukterna kommer att transporteras med tåg till Oxelösund där de lossas och läggs i lager inför utskeppning. Oxelösunds Hamn har visat en stark utveckling de senaste åren och har genomfört stora satsningar på effektivitet och miljö. Sedan 2008 har bolaget investerat 228 miljoner kronor i anläggningen och fyra nya kranar har tagits i drift.