Koreansk seger i bränslesnålt mästarmöte
Tidigare samma dag hade Kim Dogyun från Korea vunnit förstaplatsen i Asiens första Fuelwatch-mästerskap och besegrat de övriga fyra finalisterna. De asiatiska tävlingarna i bränslesnål körning 2010 samlade så många som 1 500 förare som tävlade i nationella finaler i Kina, Korea, Malaysia och Thailand. Thor Asbjørn Vigeland Larsen från Norge vann den nordiska Super Eco Driver-tävlingen 2010, och besegrade finalister från Sverige, Norge, Danmark och Finland. De nationella finalerna i de fyra länderna startade 2009 med cirka 1 400 tävlanden, vilket ledde fram till den nordiska finalen i april detta år. De två mästarna körde en sträcka på drygt 7 km i en Volvo FH 460 hk dragbil 4X2 med en 13,6 m lång semitrailer, med totalvikt på 40 ton. Kim Dogyuns bränsleförbrukning var 2,43 liter, medan Thor Asbjørn Vigeland Larsen kom väldigt nära med 2,48 liter – det var bara en halv deciliter som skiljde de två åt. Denna mycket jämna kamp var ett starkt bevis på hur skickliga de båda förarna är på att köra bränslesnålt. För Volvo Lastvagnar var mästarmötet mellan Norden och Asien ett tillfälle att låta de två mästarna mötas, och samtidigt visa på de starka fokusområdena förare, bränsleeffektivitet och hänsyn till miljön. - Tack vare det jag lärde mig under Fuelwatch-tävlingarna kunde jag på ett påtagligt sätt förbättra lönsamheten i mitt företag, säger Kim Dogyun. Dessutom är jag stolt över att haft möjligheten att hjälpa till att öka medvetenheten i min region om hänsyn till miljön.Thor Asbjørn Vigeland Larsen är glad för Kim Dogyuns skull. - Han har rest mycket långt för att kunna vara här så det gläder mig att han resa hem som en segrare, säger han.Syftet med Volvo Lastvagnars Fuelwatch-program är att marknadsföra både de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med minskad bränslekonsumtion. Fuelwatch-tävlingar som Super Eco Driver har som målsättning att bekräfta och belöna förare, vilka spelar den avgörande rollen för minskad bränslekonsumtion och minskade CO2-utsläpp.