23948sdkhjf

AIS+-projektet testas hos Viking Line

Ombord på Viking Lines M/S Mariella och M/S Gabriella testas framtidens kommunikationssystem till havs, kallat AIS+, en utvidgning av den befintliga AIS-transpondern till mycket bredare informationsutbyte mellan fartyg.

Idag måsta alla passagerarfartyg och större lastfartyg ha en s k Automatic Identification System-transponder (AIS-transponder) ombord som sänder informantion om bl a fartygets position i realtid. Ett nytt system, kallat AIS+, är en kompletterande mjukvara som gör det möjligt att utvinna mycket mera information och sända den via den befintliga transponderutrustningen. AIS+-applikationen, som utvecklats i Finland av IBM i samarbete med Statens tekniska forskningscentral VTT, behöver bara en PC och en kabel för att fungera.Med det nya AIS+-systemet kan alla fartyg och landstationer utbyta information om lokala väderförhållanden, exempelvis vid storm, om isförhållanden, ändringar i farledssträckningar eller andra hinder som exempelvis de gasrörläggningsfartyg som f n arbeta i Finska viken. AIS+ är ett decentraliserat nätverkssystem, i vilket alla fartyg kan märka ut farozoner eller posta meddelanden.Sedan början av innevarande år har besättningarna ombord på Viking Lines ro/pax-färjor M/S Gabriella respektive M/S Mariella testat den programvara som, när den lanseras nästa år, förväntas bli en ny världsstandard för kommunikation till sjöss. Programmet har utvecklats enligt open-source-principer och kommer att vara gratis och tillgängligt för alla.– Det nya systemet kommer att betyda mycket framför allt för mindre fartyg, som inte har avancerad navigationsutrustning, säger Tony Öhman, teknisk direktör vid Viking Line ABP i Mariehamn. Vi bedriver testerna tillsammans med Baltic Sea Action Group och IBM, och våra erfarenheter hittills är mycket goda.Som exempel där AIS+ kunde ha gjort stor nytta, är isbeläggningen på Ålands hav under den gångna vintern, som tog både myndigheter och rederier på sängen. Med det nya systemet hade fartygen kunnat varna varandra och ge exakt information till Sjöfartsverkets kontrollstationer om isgränsens läge för att undvika att fartyg fastnade i isen.– AIS+ är ett av många projekt som Baltic Sea Action Group bedriver i samarbete med myndigheter och näringslivet kring Östersjön, säger Mathias Bergman, ombudsman och programdirektör vid Baltic Sea Action Group, som koordinerar testerna. För oss är det viktigt att arbeta med open source, enär det innebär att vi för en liten kostnad skapar ett öppet system som bidrar till en säkrare sjöfart på Östersjön och på världens övriga hav.Arbetet med AIS+ utgör en del av det åtagande som Viking Line gjort för stiftelsen Baltic Sea Action Group (BSAG). Stiftelsen har i uppdrag att främja samarbetet mellan statliga och privata intressen för att göra Östersjön renare och samtidigt säkrare för sjöfarten. I BSAGs rådgivande organ sitter bl a Finlands president Tarja Halonen, statsminister Matti Vanhanen, Sveriges utrikesminister Carl Bildt och Axel Wallenberg från Knut & Alice Wallenbergs stiftelse. I projektet medverkare också Meteorologiska Institutet i Helsingfors och de finländska sjöfartsmyndigheterna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063