23948sdkhjf

Göteborgs Hamn expanderar till Vaggeryd

Genom att ta över tullhanteringen för importgods har Vaggeryds inlandsterminal blivit en integrerad del av Göteborgs Hamn. Vinnare är småländska företag som får snabbare och tillförlitligare transporter.

Vaggeryd är en av 22 orter i Sverige och Norge som har en tågpendel till Göteborgs hamn. Sedan den första pendeln drog igång för 11 år sedan, har import-/exportföretagens efterfågan på miljövänliga direkttransporter till hamnen ökat närmast explosionsartat. Jämfört med lastbilstransporter till hamnen sparades under det gångna året runt 52 000 ton CO2 tack vare rälstransporterna.För att ytterligare kunna öka godstrafiken på tåg, har Göteborgs Hamn lanserat upplägget Railport Scandinavia i avsikt att knyta pendelorternas inlandsterminaler närmare hamnen genom att de tar över sådana sysslor som hittills skötts i hamnen. Nu är Vaggeryds inlandsterminal först med att ta över tulldeklareringen av importgods. Därmed kan containrar med importgods snabbt passera genom hamnen, lastas på tåg till Vaggeryd och lagras där tills företagen hämtar ut godset. Tullavgifter och moms betalas först när gods hämtas ut i Vaggeryd och inte som tidigare, när containrarna lämnade hamnen.– Det här är något av en revolution för Transportsverige, kommenterar Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn AB. Svenska företag har ofta långa avstånd till sina export-/import-marknader. Allt som kan minska detta avståndshandikapp är därför av stor vikt för företagens konkurrenskraft. När vi nu flyttar ut staketet till Vaggeryd, får företagen i denna region snabbare transporter, förbättrad kontroll över godset och tidsmässigt förskjutna erlägganden av tull- och momsavgifter.Som pilotföretag för det nya upplägget under en testperiod har utsetts den danska detaljhandelskedjan Jysk.Järnvägspendlarna samlar gods från hela Sverige och delar av Norge till Göteborgs hamn för att uppnå en ekonomiskt fördelaktig koncentraton av godsströmmarna som motiverar internationella storrederier att anlöpa Göteborgs hamn, förhoppningsvis i direktanlöp utan omlastning i norra Tyskland. I dag rullar 26 sådana järnvägspendlar från Göteborg till 22 orter i Sverige och Norge: Avesta, Borlänge, Drammen, Eskilstuna, Falköping, Gävle, Helsingborg, Hällefors, Insjön, Karlstad, Norrköping, Nässjö, Rolfsøy, Stockholm, Södertälje, Uddevalla, Vaggeryd, Västerås, Åhus, Åmål och Örebro.65 procent av Sveriges containertrafik går via Göteborgs hamn, som är Nordens största hamn och den enda inom riket kapabel att ta emot de största godsfartygen i direkttrafik med andra världsdelar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08